18 декември 2017
  •  Говорят медиците

Нова "култура на пиене" се появи при шимпанзетата в Западна Африка (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 12 януари 2017 в 12:4419691
Скрийншот от видеото.

Сензорни камери уловиха уникалните способности на шимпанзета в използването на специални инструменти.

На кадрите на видеото се вижда как маймуна дъвче единия край на пръчка, за да я размекне и потапя пръчката във водата. Така се получава нещо като четка, която попива течност.

Изследователите смятат, че този инструмент е предназначен специално за пиене, съобщава ВВС.

Водещия учен Хуан Лапуенте (Juan Lapuente) по Проекта за опазване на шимпанзетата националния парк Комое (Comoe Chimpanzee Conservation Projec) в Кот д'Ивоар обяснава, че такива пръчки с четка накрая се използват от шимпанзетата из цяла Африка, за да бъркат в пчелните гнезда и да вземат мед. "Но използването на четки, които приматите пускат във водата е абсолютно нов метод, който никога по-рано не е бил описван", разказва в интервю ученият.

Снимка: Valerie/Flickr

"Забележително е, че маймуните използват по-дълги пръчки, отколкото тези, които обикновено използват за добиване на мед", продължава изследователят. Учените, изпробвали този метод сами, казват, че дългите пръчки всъщност са по-удобни и попиват повече вода. "Колкото е по-дълга пръчката с четката, толкова повече вода може да се добие. Тази технология позволява на от Комое да добиват вода в труднодостъпни места - дълбоки и тесни дупки по дървета, което им дава повече адаптивно приемущество в борбата за оцеляване в тази суха и непредсказуема среда", - обясняват учените.

Учените също така отбелязват, че това поведение широко се разпространява при различни възрастови групи шимпанзета, пол и общности. Това ги води до заключението, че това е ясно доказателство, че сред дивите шимпанзета се създава нова култура, което е много вълнуващо откритие за тях, разказва lonelyplanet.com.

Изследователите наричат това "култура на пиене" - обичай, характерен за цялата група животни, които правят специални приспособления, за да се спасят от жаждата.

В момента тези примати се намират под заплаха от изчезване.

В западна Африка може, ама у нас не. Пие се постарому.

25 декември 2017 в 00:0010186