Нова стволово-клетъчна терапия може трайно да лекува диабет тип 1

Никола Кереков Последна промяна на 09 февруари 2016 в 10:22 8173 0

Кредит Vegas и колектив/Nature

Тази обвивка на бета клетките, заснета на електронен микроскоп, предотвратява разрушаването им от агресивната автоимунна реакция на имунната система при болните от диабет тип 1 мишки.

За хората с диабет тип 1, редовното инжектиране на инсулин е обичайна част от тяхното ежедневие. Тази форма на лечение не се е променила съществено за почти един век, затова тъкмо тези хора вероятно ще се зарадват на новината, че учени от Масачузетския Технологичен институт (MIT) са на прага на голямо откритие.

Както разкрива изследване публикувано в Nature Medicine, инсулин продуциращи бета клетки получени от човешки стволови клетки са успели ефективно да "изключат" диабета при мишки в продължение на до шест месеца.

В Лангерхансовите острови в панкреаса на здравия човек, групи от бета клетки произвеждат инсулин, който се противопоставя на покачващите се нива на кръвната захар. Хората страдащи от диабет тип 1 не могат да контролират нивата на своята кръвна захар, тъй като собствената им имунна система напада и унищожава тези произвеждащи-инсулин клетки. Поради това диабет тип 1, който отговаря за около 10% от всички случаи на диабет, се причислява към групата на автоимунните заболявания и към момента е нелечим.

През 2014 г., екип от учени в Харвардския университет са направили значима стъпка в разработването на истинско лечение. Учените използвали човешки ембрионални стволови клетки, като успели да ги накарат да се превърнат в голямо количество бета клетки - до стотици милиони, което било достатъчно, за да се трансплантират в хипергликемични мишки. При това те наблюдавали как нивата на кръвната захар в животните значително се понижили до нормалните стойности.

За жалост, увредената имунна система на мишките сравнително бързо унищожила новите, трансплантирани бета клетки, както и оригиналните бета клетки и затова тази методика не осигурявала траен ефект. Сега, екип от учени от MIT са открили начин да скрият тези бета клетки от самоунищожителната имунна система на мишките страдащи от диабет тип 1.

От предишни изследвания се знае, че е възможно да се обвият трансплантирани бета клетки в алгинатен гел, материал получен от кафяви водорасли. Това първоначално прикрило присъствието на бета клетките от вилнеещата имунна система в примати, включително и хора, но сравнително скоро след това около тези алгинатни капсули започнала да се образува фиброзна тъкан, което показва, че имунната система е започнала да ги унищожава.

Получена от стволови клетки бета клетка, обгърната от алгинатна капсула, която я защитава от свръхагресивната имунна система на приемника на клетъчния трансплант - това е идеалното решение за всички, които страдат от диабет тип 1. (Снимка: Vegas и колектив/Nature)

Учените от MIT решили да модифицират химичната структура на алгинатните капсули по възможно най-много начини, за да се опитат да изградят по-добър щит за бета клетките. "Направихме всички тези производни на алгината, като прикачахме различни малки молекули към веригата му," обяснява Артуро Вегас (Arturo Vegas), водещ автор в изследването и в придружаваща публикация в Nature Biotechnology. Те се надявали, че един от 800-те производни на алгината ще има "способността да предпази от разпознаване от имунната система."

За щастие, един от вариантите наистина се оказал ефективен както при мишки, така и при примати. Известен като триазол-тиоморфолин диоксид (TMTD), този вариант успял да осигури прикритие от белите кръвни клетки при хипергликемични мишки, които имат много агресивна имунна система. След трансплантацията, тези бета клетки веднага започнали да произвежда инсулин и снижили кръвната захар до нормалните нива за невероятните 174 дни - значително време, особено ако го съпоставим с общата продължителност на живота им.

Следващият етап, разбира се, са клиничните изпитвания с хора след като и други проучвания с примати потвърдят ефективността на тази методика. Крайната цел ще бъде да се трансплантират такива клетки в хора страдащи от диабет тип 1, което би им позволило сами да си произвеждат инсулин. Това в крайна сметка ще доведе до излекуването на заболяването и ще направи редовните инжекции с инсулин да изглеждат като отживелица от миналото.

Източник: IFLScience