Нови снимки на Титан показват луната на Сатурн така, както никога досега

НаукаOFFNews Последна промяна на 20 юли 2018 в 09:47 11295 0

Кредит NASA / JPL

Луната на Сатурн Титан е вече нещо повече от размита оранжева топка.

Шестте изображения по-горе представляват най-ясните и контрастни изображения, които някога са правени на ледената луна. Те са най-добрите снимки, с които разполагаме, които ни показват как ще изглежда Титан без неговата гъста мъглива атмосфера, съобщава NewScientist.

Тези нови изображения на базата на данни, събирани в продължение на 13 години от инструмента "визуален и инфрачервен картографиращ спектрометър" (Visual and Infrared Mapping Spectrometer - VIMS) на борда на космически кораб "Касини" на НАСА, чиято мисия да изследва Сатурн и неговите луни завърши на 15 септември 2017 г. Въпреки че мисията на "Касини" приключи, учените все още анализират данни и изображения.

Атмосферата на Титан разпръсква видимата светлина, което прави невъзможно да се види повърхността, но позволява да проникнат някои дължини на вълните инфрачервена светлина.

С помощта на инфрачервени детектори "Касини" проникна под булото на плътната атмосфера и разкри повърхността на студената луна с хълмистите ѝ дюни и метанови морета.

Най-добрите за десетилетие напред

Космическият кораб "Касини" завърши мисията си като потъна в Сатурн през септември 2017 г., така че това вероятно ще бъдат най-добрите снимки, които ще имаме от повърхността на Титан поне за десетилетие. Въпреки това продължава обработването на данните от "Касини" и това ще ни дава още нова информация през идните години.

НАСА публикува и по-голяма, черно-бяла карта на Титан с надписани особености на релефа, която може да проверите тук в по-голям мащаб.

Тази карта на Титан показва имената на много (но не всички) особености на релефа на луната на Сатурн, които са одобрени от Международния астрономически съюз. Кредит: НАСА / JPL.

Титан е най-голямата луна на Сатурн. Това е единствената луна, за която е известно, че има плътна атмосфера и единственият обект, различен от Земята, където са открити ясни доказателства за повърхностна течност. Титан се състои главно от воден лед и скалист материал, но за разлика от Земята, която в голяма степен е покрита от водни басейни, Титан притежава въглеводородни езера и морета. Метановият цикъл на Титан е аналогичен на водния цикъл на Земята, но при много по-ниска температура (-179.2 ° C).

Титан представлява интерес за изследователите, защото има потенциал за живот. Това е единственото друго място в Слънчевата система с течност на повърхността и сложни химични вещества, необходими за живите организми.

Затова НАСА обмисля нова мисия лъм ледената луна, наречена мисия Dragonfly, която ще изпрати летящ дрон, който да изследва повърхността на Титан.

През 2016 планетологът от НАСА Аманда Хендрикс (Amanda R. Hendrix) и нейни колеги заявиха, че Титан е подходяща цел за колонизация. Повече за идеята, че най-голямата луна на Сатурн може да е единственото място извън Земята, където могат да живеят хора, може да прочетете в статията "Хайде да колонизираме Титан!".

Въпреки че в атмосферата на Титан няма кислород - в нея има азот 98,4%, а останалата част - аргон и метан. Но за защита от радиация атмосферата на Титан е добра - тя е по-дебела от земната. Магнитосферата на Сатурн също осигурява подслон. На повърхността има огромни количества въглеводороди в твърда и течна форма готови да бъдат използвани за производство на енергия. Въпреки че в атмосферата липсва кислород, водният лед под повърхността може да се използват за осигуряване на кислород за дишане и за изгаряне на въглеводородите като гориво.

На Титан е студено, до -180° C , но благодарение на гъстата атмосфера, жителите няма да имат нужда от скафандри под налягане - достатъчни ще са топли дрехи и дихателни апарати. Конструкциите може да се направят от пластмаса, произведена от неограничените ресурси, събрани на повърхността, и може да се състои от куполи, надути с топъл кислород и азот. Лекотата на строителство ще позволи огромни вътрешни пространства.

Изображение в истински цветове на слоя от мъгла в атмосферата на Титан.

Как ще стигнем до там? В момента не можем. За съжаление, вероятно няма да можем да стигнем и до Марс безопасно без по-бързи двигатели, за да се ограничи времето в космоса заради радиацията на космическите лъчи, преди астронавтите да се облъчат смъртоносно. Нужни са ни по-бързи двигатели за Марс или Титан. За Титан - още по-бързи, тъй като за да стигнем до там в момента са необходими седем години.