01 юли 2022

Новият телескоп за НАО Рожен успешно премина тестовете в Австрия

Първи наблюдения с новия 1.5 м телескоп за НАО Рожен

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 20 май 2022 в 13:28 34170
Първи тестове и наблюдения в завода на ASA с новия 1.5 м роботизиран телескоп за НАО Рожен.

Изпълнителят на договора за доставка и монтаж на новия 1.5-м роботизиран телескоп за НАО Рожен, австрийската фирма ASA Astrosysteme GmbH завърши производството на телескопа и проведе първите му тестове в заводски условия. Този проект е финансиран изцяло по Националната пътна карта за научна инфраструктура, координирана от МОН. Представители на Института по астрономия с Национална астрономическа обсерватория – БАН, бяха поканени да присъстват на тестовете и да проверят на място качествата на телескопа. Те имаха възможност да разгледат завода на фирмата и да се запознаят с производството на телескопи и полирането на огледалата за тях.

Новият апарат за космически наблюдения беше представен от собственика на фирмата Егон Дьобел и от мениджъра продажби Дитмар Вайнцингер. Показана беше конструкцията на телескопа и начинът му на управление. Той превъзхожда трите съществуващи телескопи на Рожен преди всичко с възможността наблюденията към съответно космическо тяло да се осъществяват чрез дистанционно насочване и фокусиране. Оптичната му система, състояща се от три огледала, се управлява от компютър, с което се елиминират всякакви отклонения.

Първите реални наблюдения на астрономически обекти бяха проведени в нощта на 10 май. Извършените тестове потвърдиха заложените в договора параметри за качество на оптичната и механичната система на телескопа. Системата за насочване и софтуерът за провеждане на наблюдения също се оказаха в рамките на договорените параметри. Беше подписан протокол за извършените тестове, с което се счита, че телескопът е приет в заводски условия и процедурата по монтаж на наблюдателната кула и на телескопа може да продължи.

Според работния график на ASA, монтажът на наблюдателната кула и купол ще се осъществят в НАО Рожен пред първата половина на юли, след което при подходящо време ще се извърши и монтажът на самия телескоп. Окончателното приемане на най-новата придобивка за научни изследвания на Космоса на Института по астрономия се очаква да стане в края на август или в началото на септември.
Официалното откриване на телескопа се планира за 10 септември 2022 г.

Собственикът на фирмата Егон Дьобел показва механизма на монтаж на 1.5 метровото огледало.

Едно от първите астрономически изображения, получени с новия телескоп. Галактиката M101, снимана с 10-минутна експозиция, без използване на филтри.