Новo изследванe драстично намали броя на потенциално обитаемите светове

Учените трябва да преосмислят оценките си за това колко планети извън Слънчевата система може да са обитаеми

НаукаOFFNews Последна промяна на 13 юни 2019 в 00:00 5464 0

Традиционно търсенето на извънземен живот се фокусира предимно върху това, което учените наричат ​​„обитаема зона”. Това е зона на определено разстояние от звездата, в която планетите могат да имат течна вода на повърхността си. Това условие обаче е достатъчно за базови едноклетъчни микроби, но не и за сложни организми, като например животни, които имат по-високи изисквания от наличието на течна вода, за да оцелеят.

Проучването на екипа, публикувано в The Astrophysical Journal, показва, че ако се сравнят прогнозните нива на въглероден диоксид (CO2) и въглероден оксид (CO) с предварително определените граници на токсичност, които количествено определят безопасната зона за макроскопичен живот на екзопланети, е възможно значително да намалим броя на подходящите за живот светове.

Използвайки компютърни модели за изучаване на климата и фотохимията на различни планети, екипът за първи път изследва концентрациите на въглероден диоксид в техните атмосфери. Високата концентрация на този газ в тялото може да бъде смъртоносна. Но планетите, които са твърде далеч от звездата-домакин, се нуждаят от въглероден диоксид, за да поддържат температурите си над нулата поради парниковия ефект. Включително Земята.

Обитаемата зона за сложен живот. Кредит: SCHWIETERMAN ET AL. (2019)

За да поддържат водата в течно състояние на външния край на обичайната обитаема зона, според изследователите планетата ще се нуждае от десетки хиляди пъти повече въглероден диоксид, отколкото има днес на Земята. Това е далеч отвъд нивата, за които се знае, че са токсични за хората и животните, които познаваме.

В новото проучване учените заключават, че токсичността на въглеродния диоксид сама по себе си ограничава примитивната фауна до половината от традиционната ширина на обитаемата зона. За хората и другите висши животни, които са по-чувствителни към концентрациите на въглероден диоксид, безопасната зона се намалява до по-малко от една трета от тази зона.

Изследването има важни последици за определянето на най-добрите места за търсене на признаци на интелигентен живот или потенциални доказателства за наличието на технологии.

"Това изследване ще повлияе върху развитието на новите технологии, мисиите и по-мощните телескопи, които ще използваме, за да търсим в небето следи от живот извън Слънчевата система", коментира Мери Войтек (Mary Voytek), директор на отдела за астробиология към НАСА.

Според Войтек изследвания като това са важни, защото ще ни помогнат да решим къде да насочим инструментите. В крайна сметка това увеличава вероятността да се намерят доказателства, че Земята не е единствената планета, на която има живот в необятното пространство.

Справка: A Limited Habitable Zone for Complex Life, Edward W. Schwieterman et al., The Astrophysical Journal