11 декември 2018
  •  Говорят медиците

Новооткрит вид мравки се взривяват, за да защитят своята колония

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 20 април 2018 в 00:3142130
Двете мравки срещат своя лепкав край, когато една от тях разкъсва тялото си, Снимка: Mark Moffett/Minden Pictures/Newscom

На нашата планета има невероятни форми на живот, а експлодиращите мравки от Югоизточна Азия са сред най-удивителните от тях.

Един вид мравки от Борнео владеят взривоопасна защита. Обикновено известни като "експлодиращи мравки", работничките - стерилни женски - в тази група реагират на заплаха като съзнателно и смъртоносно унищожават стените на тялото си, напръсквайки враговете си с токсична течност.

Експлодиращите мравки са споменати за пръв път преди повече от век, през 1916 г. Изненадващо е, че не предизвикват особено любопитство и са класифицирани като вид през 1935 г. наречен Colobopsis cylindrical. Едва през 2014 г. се провежда мултидисциплинарна експедиция, която ги описва правилно. Екипът са включва ентомолози, ботаници, микробиолози и химици от Природонаучния музей във Виена, Техническия университет във Виена и Университет Бруней Дарусалам. Заедно те идентифицират 15 отделни вида експлодиращи мравки и един от тях е подробно описан в ново проучване, публикувано в списанието за свободен достъп ZooKeys.

Видът, по-рано наречен "Yellow Goo" (жълта слуз), благодарение на своята ярко жълта жлеза, е наименуван Colobopsis explodens. Видът е избран за модел на групата, като изследователите отбелязват, че поведението му е "особено предразположено към саможертва, когато е застрашено от вражески артроподи, както и натрапници".

Екипът съобщава, че мравките са развили екстремни способности, подобни на тези, които често притежават компютърните игри. Например, второстепенните работнички са развили саморазрушителната способност да експлодират, като вземат в смъртта си своите нападатели.

Colobopsis explodens повдига задника си в отбранителна поза. Снимка: Alexey Kopchinskiy

За да се взривят, мравките свиват част от коремните си части, наречена гастер. Те я свиват толкова силно, че се разкъсва, изхвърля жълта секреция, произведена в челюстите на мравките и има "отличителна миризма", според проучването.

Самоубийствените експлозии не са единствената странна адаптация на Colobopsis explodens. Някои работнички (наричани вратари) - по-големи мравки-войници, които също са стерилни женски - имат разширени глави с повдигнати щито-подобни части, които са закръглени и сплескани на върха. Странно оформените глави създават перфектна тапа, която мравките използват, за да блокират временно отворите в гнездата си, пишат учените.

Тези по-големи мравки-войници C. explodens използват различна отбранителна стратегия - използват необичайно уголемени глави. Снимка: Heinz Wiesbauer

Тези експлодиращи мравки като че ли играят доминираща роля в екосистемата на дъждовните гори, но досега се знаеше много малко за тях. Колониите на мравките могат да съдържат хиляди индивиди, обитаващи листата на дървета, които са високи 60 метра и покриват площ от най-малко 2500 квадратни метра, съобщават авторите на изследването.

Изследователите наблюдават също царици и мъжки в сватбен полет и също така документират графика и хранителните предпочитания на мравките, както и как използват своето експлозивно поведение, което е доста необичайно и процесите, довели до това развитие, все още не са ясни.

Изследването е само първото, описващо поведението на мравките, химическия профил, микробиологията, анатомията и еволюцията, казват учените. Екипът също така създаде уебсайт ExplodingAnts.com, където може да проследявате новини от проекта.

10 декември 2018 в 10:45