Новооткрит вид орхидея е определен като най-грозния в света. Топ 10 нови за науката видове за 2020

Ваня Милева Последна промяна на 18 декември 2020 в 00:00 9347 0

Gastrodia agnicellus е наречена най-грозната орхидея в света от Кралската ботаническа градина Kew. Кредит:Royal Botanic Gardens, Kew/Twitter/Deborah Lambkin

Орхидеите обикновено се възприемат като красиви нежни цветя, но новооткритият вид в Мадагаскар далеч не е красив.

Растението, Gastrodia agnicellus, с етикета "най-грозната орхидея в света" - е едно от новоописаните растения и гъби за тази година, съобщават изследователи от Кралската ботаническа градина Kew (RBG Kew) в своя "Топ 10 нови за науката видове за 2020 г.".

Орхидеята, открита по-рано тази година в дълбоката сянка на горите в Мадагаскар, няма листа, расте от влакнесто грудково стъбло и прекарва по-голямата част от живота си под земята, издигайки се на повърхността, само за да цъфне, да даде плодове и да разпръсне семената си.

Красотата е в очите на наблюдателя, обяснява пред CNN в четвъртък Йохан Херманс (Johan Hermans), от Кралската ботаническа градина, Кю в Лондон, откривателят на новата орхидея.

Името „agnicellus“ идва от латинската дума за „малко агне“, тъй като има вълнести, грудкови корени. „С малко въображение почти можете да видите агнешки език в цветето“, разказва Херманс.

Илюстрация: Deborah  Lambkin, Кредит: Curtis’s Botanical Magazine, DOI: https://doi.org/10.1111/curt.12354

Подобно на повечето орхидеи, този вид е многогодишно растение, което означава, че може да живее дълги години и има симбиотична връзка с гъбички. Докато другите орхидеи зависят само от своя гъбичен симбиот за храна в началото на живота си, Gastrodia agnicellus няма фотосинтезиращи клетки, така че разчита на гъбичките си през целия си живот.

Херманс е очаквал орхидеята да ухае ужасно, тъй като повечето растения, които имат този разлагащ се вид, често миришат на гниещо месо като начин за примамване на опрашители насекоми, които да им помогнат да се размножат. „Всъщност имаше доста свеж, цитрусов аромат“, разказва Херманс.

Ботаникът също така споделя, че все още не се знае как всъщност се опрашва тази орхидея. „Орхидеите са особено изобретателни в адаптирането“, коментира Херманс, така че трябва да е намерила уникален начин да оцелее.

Този нов вид е открит в малък район на Мадагаскар и се смята, че обхватът на неговия ареал е много малък и намалява, вероятно поради интензивното земеделие и пожарите в района. Като такъв, Gastrodia agnicellus е класифициран като застрашен вид.

Около 156 растения и гъби по света са открити и официално наименовани от RBG Kew и партньори през 2020 г.

Ето останалите най-атрактивни 9 новооткрити видове растения и гъби според Кралската ботаническа градина Kew.

Гъби на летище Хийтроу. Кредит: Royal Botanic Gardens, Kew

Тази година шест нови вида гъби са получили име, включително Cortinarius heatherae (на снимката горе), която е открита по поречието на границата на летището в Хийтроу от полевия миколог Анди Евъроу (Andy Overall) и кръстена на съпругата му Хедър.

Странният храст Tiganophyton karasense.  Кредит: Royal Botanic Gardens, Kew

Този странен храст е намерен от ботаника Уесъл Суейнпол (Wessel Swanepoel) в полупустинята в южната част на Намибия през 2010 г. , но кръстен тази година.

Уесъл не успява да постави храста в нито един познат род и се обръща към молекулярния експерт на RBG Kew Феликс Форест (Felix Forest) и неговия екип за анализ. Резултатите показват, че ДНК на растението отговаря на разред Brassicales (в който е семейство кръстоцветни, в което е зелето), но не принадлежи към нито едно от известните семейства в този разред.

Това не е просто нов вид, а нов род и ново семейство: Tiganophyton karasense (Tiganophytaceae).

Едно от двата новоокрити вида алое - Aloe rakotonasoloi. Кредит: Royal Botanic Gardens, Kew

Два нови вида алое са открити и кръстени от учени от RBG Kew от задграничния офис на ботаническата градина в Мадагаскар тази година. Мадагаскарските видове алое обикновено се срещат в открити и слънчеви райони, но двете нови алое, A. vatovavensis и A. rakotonasoloi, (на снимката) са открити в гора.

Diplycosia puradyatmikai. Кредит: Royal Botanic Gardens, Kew

Diplycosia puradyatmikai е храст, родствен на боровинките, описан тази година и отркит в Индонезийска Нова Гвинея.

Нова билка от медицинско важно растително семейство.  Кредит: Royal Botanic Gardens, Kew

Marsdenia chirindensis е растение, получело името си през 2020 г., от учения от RBG Kew Дейвид Гойдер (David Goyder), който прекарва 30 години в изучаване на това и свързаните с него растения.

Има около 150 вида Marsdenia, разпръснати из тропиците. Класифицирано като билка, растението е от медицинско важно семейство Apocynaceae, което се използва от хората за багрила или за лечение на редица здравословни проблеми като метеоризъм, гонорея, парализа, изгаряния и гъбични кожни инфекции.

Този вид е ограничен до ботанически добре познатата и разнообразна от видове гора Chirinda в Зимбабве на границата с Мозамбик. Известно е, че съществуват само едно или две растения. Лечебната ефикасност на този вид все още не е тествана, но може да има голям потенциал.

Този хибискус е открит онлайн.  Кредит: Royal Botanic Gardens, Kew

Това великолепен червен хибискус Hibiscus hareyae с назъбени венчелистчета е открито онлайн от австралийски специалист по хибискусите Лекс Томсън (Lex Thomson).

Ipomoea noemana. Кредит: Royal Botanic Gardens, Kew

Не всички видове, наскоро назовани от учените, са нови за човечеството, както показва тази красива розова Ипомоея или грамофонче, Ipomoea noemana.

Понякога видовете всъщност са добре познати в продължение на десетилетия, но просто са останали непознати и невидими за научния свят. Това растение е било известно на местните общности във високите Анди на Перу като „юра“.

Това "грамофонче" расте сред кактуси на 2300 м надморска височина и има лилави грудки с диаметър до 10 см, които могат да се консумират сурови. Местните разказват за сладкия му вкус.

Цветето е публикувано и кръстено на перуанския филантроп Ноема Кано тази година от екип изследователи от Перу и RBG Kew.

Dendrobium aurifex. Кредит: Royal Botanic Gardens, Kew

На невероятните 19 нови орхидеи, обитаващи дървета, всички от Нова Гвинея, са дадени имена тази година.

Новите видове включват три вида с класическа красота от рода Dendrobium, включително този на снимката с ефектни ярко златисто оранжеви цветове, Dendrobium aurifex.

Останалите 16 нови вида са от рода Bulbophyllum, много от които се опрашват от мухи, като по-зловещите цветя сякаш имат кичури коса, напомнящи черти на човешкото лице. Латинските наименования на видовете отразяват това: „мустакат Bulbophyllum“, „Bulbophyllum с бакенбарди“.

Много от тези орхидеи са виждани само веднъж, а някои са известни само от един запазен екземпляр, така че учените все още не знаят дали са редки и застрашени или се срещат на недостатъчно изследвания остров Нова Гвинея.

Красива бразилска бромелия.  Кредит: Royal Botanic Gardens, Kew

Тази зашеметяваща ярка бромелия е открита в Централна Бразилия на сенчеста варовикова скала и е наречена Acanthostachys calcicola, което означава „отгледана върху варовик“.

Учените смятат, че растението, което е от същото семейство като ананаса, се опрашва от колибри. За съжаление са открити само 25 растения от този красив роднина на ананаса.

Около 40% от видовете растения в света са застрашени от изчезване, според RBG Kew по-рано тази година, като унищожаването се дължи на нарастващите темпове на обезлесяване, глобалните емисии и изменението на климата, заплахите, породени от нови патогени и инвазивни видове и незаконната търговия с растения.

Справка: GASTRODIA AGNICELLUS A new holomycotrophic orchid from southeast Madagascar Orchidaceae