Новооткритият американски динозавър се оказва азиатски имигрант

НаукаOFFNews Последна промяна на 23 юли 2018 в 16:05 8531 0

В американския щат Юта е открит нов вид динозавър, който изглежда, че е по-тясно свързан с азиатските видове, отколкото с тези в Северна Америка, съобщава щатският университет.

Констатациите са публикувани в научното списание PeerJ.

Вкаменелостите на новия род и вид анкилозавър са открити в Националния парк Кайпароуитс в Гранд Стюард-Ескалате (GSENM), в окръг Кейн, Южна Юта.

Динозавърът, наречен Akainacephalus johnsoni, ще помогне да се разкрие сложната еволюционна история на тези бронирани влечуги.

Намерените фосили представляват най-пълният скелет на анкилозавър, откриван някога в югозападната част на САЩ, съобщават неговите откриватели. Те включват напълно цял череп, голяма част от гръбначния стълб, цял крак, фрагменти от предни и задни крайници и костна броня, която включва два пръстена за врата и плочки със шипове.

Произведено в Китай

След като анализира останките, екипът установи, че е доста различен от всичко останало във фосилните записи, което гарантира отделния му вид и род. Името Akainacephalus johnsoni произхожда от гръцките думи "akaina" (което означава "трън" или "шип") и глава (cephalus). Второто му име "johnsoni" е в почит на Ранди Джонсън, доброволец в музея, който е помогнал за подготовката на екземпляра - за целия процес бяха нужни почти четири години.

Това, което отличава този динозавър от неговите връстници, изненада дори екипа. Вместо да следва същата тенденция, положена от северноамериканските анкилозаври по това време (Късна Креда), като гладките брони на черепа, А. johnsoni е по-близък до азиатските анкилозаври, които имат изобилие от шипове върху черепните си плочи.

Подредбата на шиповете по броните на динозаврите - малки конуси и пирамиди - е ключов белег, който показва, че те са по-тясно свързани с азиатските видове (като Saichania и Tarchia), отколкото с други северноамерикански видове от своето време (включително Ankylosaurus и Euoplocephalus).

Също така разположението на шиповете помогна на екипа да идентифицира тесните връзки между този нов вид и новия мексикански анкилозавър Nodocephalosaurus kirtlandensis.

"Би било разумно да се предположи, че анкилозаврите от Юта са свързани с тези, които се намират на други места в Западна Северна Америка, така че бяхме наистина изненадани да открием, че Akainacephalus е толкова тясно свързан с видове от Азия", отбеляза Рандал Ирмис (Randall Irmis), съавтор на изследването.

Анкилозаврите произхождат от днешна Азия, като първо се появяват във вкаменелостите преди около 125 до 100 милиона години. Първите известни доказателства за тях в Западна Северна Америка са на около 77 милиона години. А. johnsoni е живял приблизително преди около 76 милиона години.

Водещият автор Йеле Виерсма (Jelle Wiersma) обяснява, че това разпространение на северноамериканските анкилозаври по време на Късната креда се случва на няколко кратки в геоложки смисъл интервали, когато морското ниво е ниско. Тези събития изваждат на повърхността Беринговия мост, който позволява на азиатските анкилозаври (и други видове) да се преместят в днешна Северна Америка на няколко пъти по това време - което доведи до двете групи, които виждаме днес.

Nodocephalosaurus от Ню Мексико и А. johnsoni идват в Америка две отделни имиграционни събития по Беринговия сухопътен мост. Най-ранната група еволюира до по-плоска броня, докато втората запазва броните, характерни за азиатските анкилозаври.

Екипът също така съобщава, че динозаврите са бродели някога в южната част на Ларамидия -  западният бряг на плитко море, което обхваща централния район, разделяйки континента на Северна Америка на две. Това изолира западните и източните части на Северноамериканския континент по време на Късната Креда, между 95 и 70 милиона години.

Анкилозаврите са били едни от най-добре защитените растителноядни динозаври. Имали са костни плочки, шипове и костна бухалка на опашката. С костната бухалка, те можели да счупят костите на динозавър. Слабото им място било мекия корем. Анкилозаврите били много тежки и не можели да бягат бързо. Когато месояден динозавър ги нападнел те лягали по корем и така защитавали слабото си място. С бухалката на опашката си те били голям противник на месоядните динозаври. Дължината му е около 7 m. Главата му била ъгловата а очите му - защитени от костна броня. Изобщо анкилозаврите приличали на танкове. Тежали цели 2 тона. Били растителноядни и ходели на четири крака.