Новоткрит полов хормон регулира сексуалното поведение на животните (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 28 май 2020 в 16:09 4485 0

Ромео и Жулиета. Frank Dicksee Кредит:Wikimedia Commons

Изучавайки ефектите на генните мутации при рибите зебра, биолозите от Университета в Отава Ким Мичъл (Kim Mitchell) и Ванс Трюдо (Vance Trudeau) разкриха нови функции, които регулират как си взаимодействат мъжките и женските животни по време на чифтосване.

Новият хормон, който стимулира сексуалните функции при рибите, може да доведе до ново лечение на безплодие при хората.

"Ким и аз работехме с международни сътрудници от Института по хидробиология към Китайската академия на науките в Ухан. Използвайки технологията за редактиране на гени, създадена от нашите китайски колеги, мутирахме два свързани гена и проучихме ефектите върху сексуалната функция при рибите зебра", разказва водещият автор проф. Трюдо, катедра за научни изследвания по невроендокринология.

Рибите зебра са сладководни риби, принадлежащи към семейство шарани, които сега са широко използван моделен организъм в биомедицинските изследвания.

Риба зебра

"Променихме гените на секретогранин-2 чрез специфична мутация и установихме, че той влияе върху способността на женските и мъжките да се размножават. Това силно намали сексуалното им поведение", обяснява проф. Трюдо.

Рибите изглеждат нормално, но когато се съберат индивиди и от двата пола, почти се игнорират взаимно.

Обикновено в рамките на няколко минути след като самецът и самката се представят за първи път, мъжкият преследва женската в ритуал на ухажване и скоро след това те хвърлят хайвера си - тоест женската пуска яйцата си във водата, а мъжки моментално ги опложда. Но екипът открива, че само 1 на 10 от двойките с мутирали гени могат да хвърлят хайвера си.

Двойките, носещи въведените мутации, произвеждат яйца и сперматозоиди, но нямат интерес към чифтосването помежду си.

Това е първото доказателство, че мутацията на тези гени води до нарушаване на сексуалното поведение при всяко животно.

Секретогранин-2 е голям протеин, който е важен за нормалното функциониране на мозъчните клетки и други клетки, които отделят хормони за контрол на телесните функции като растеж и възпроизводство. Този протеин обаче може да се повреди от специални ензими и изследователите откриват, че един малък фрагмент, наречен секретоневринов пептид, е важен за стимулиране на сексуалната функция.

"При генетично променената риба можем частично да възстановим сексуалната функция чрез еднократна инжекция на секретоневриновия пептид в тялото. Смятаме, че пептидът действа върху клетките в мозъка и хипофизата, за да увеличи отделянето на хормони, като по този начин повишава способността на женската да овулира и да снася яйцата си", разказва проф. Трюдо.

"Разкрихме нови гени, които могат да регулират възпроизводството и следователно секретоневриновият пептид сам по себе си е нов хормон".

Секретоневринът, произведен в рибата, е забележително подобен на този, който се среща при други животни, включително хората.

"Вече можем да използваме нашата генетично модифицирана риба, за да търсим други фактори, които биха могли да подобрят сексуалните функции, било то за да се увеличи количеството на изхвърляния хайвер при култивирани видове риба или да помогнем в търсенето на нови лечения за безплодие при човека.

"Това е само началото на възможностите. Гените на секретогранин-2 могат да произвеждат много други хормоноподобни пептиди с неизвестни функции. Ще бъде вълнуващо да се проучи това в бъдещи изследователски проекти", коментира проф. Трюдо.

Kimberly Mitchell el al. 2020. Targeted mutation of secretogranin-2 disrupts sexual behavior and reproduction in zebrafish. PNAS, in press; doi: 10.1073/pnas.2002004117