22 март 2019
  •  Говорят медиците

Обикновена органична боя забавя стареенето на кожата

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 01 юни 2017 в 12:2147120

Учени обявиха, че метиленовото синьо, обикновен органичен оцветител и медикамент, може да забави стареенето на кожата, съобщи ScienceAlert.

Резултатите от научните изследвания са публикувани в списание Scientific Reports.

Според учените метиленовото синьо удължава живота на фибробластите, клетки, които произвеждат колаген.

С възрастта кожата произвежда все по-малко колаген и повече ензими, които я разрушат. Но метиленовото синьо може да забави този процес.

Изследователите от Университета на Мериленд работят с кожни проби, получени от здрави хора на средна възраст, възрастни хора на възраст от 80 години и младежи с прогерия - генетично заболяване, което води до ускорено стареене. Освен това използват образци от изкуствена кожа, симулираща човешки епидермис.

Метиленовото синьо се използва и за обеззаразяване на аквариумни рибки.

"Бях развълнуван да видя кожни фибробласти, получени от хора над 80-годишна възраст, да растат много по-добре в среда, съдържащата метиленово синьо, с намалени клетъчни маркери на стареене", заяви водещият изследовател. "Клетъчното стареене" е термин, използван за описването на процеса, при който нормалните клетки спират деленето си.

Фибробластите са част от съединителната тъкан, отговорни за производство на тъкани като хрущялите или костите.

В нашата кожа фибробластите да произвеждат дълги влакна от колаген - ключов компонент, за да бъде кожата достатъчно здрава да не се скъсва - и протеин, наречен еластин, което добавя еластичност на кожата, така че да се върне обратно, когато я издърпате.

Изследването установи, че когато са изложени на метиленово синьо фибробластите работят по-добре дори при възрастни хора. Образците изкуствена кожа стават по-дебели и задържат повече вода.

При това ефектът не е временен - промените в клетките се запазват и след експеримента.

Изследователите отбелязват, че необходимата концентрация на метиленово синьо не е толкова висока, че да оцвети кожата в синьо, така че се надяват, че в бъдеще на веществото може да се използва, за да се забави стареенето на кожата.