24 ноември 2017
  •  Говорят медиците

Обществото за защита на грозните животни

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 12 май 2015 в 17:0420080
Telmatobius culeus Снимка: featuredcreature.com

На втората вечер, 15 май, 20:00ч. на Софийския фестивал на науката ще се запознаете със Саймън Уот, биолог, водещ от БиБиСи, който обича "противните" животни - той е създател на "Обществото за защита на грозните животни".

Много хора забравят, че трябва да се спасяват и "грозните" животни. На ръба на изчезване са стотици видове. И дори да ви се струват "противни", това не означава, че не се нуждаят от нашата защита. За това призовава "Обществото за защита на грозните животни" (The Ugly Animal Preservation Society).

"Всеки знае, че пандите са застрашени. Те са много красиви животни и не е изненадващо, че силует на панда е на логото на Световния фонд за дивата природа. В много отношения, хората се притесняват за запазването на пандите, само защото те са толкова сладки, пухкави и напълно безвредни животни, но това е погрешно. В света има много живи същества, нуждаещи се от закрила, не е по-малко, отколкото на пандите, но човечеството не им обръща внимание, само защото не са красиви или дори грозни" - казва председателят на общността Саймън Уот (Simon Watt).

Всеки е виждал прочутата риба Blobfish (Psychrolutes marcidus) или риба-капка, нейната популярност се дължи на "Обществото за защита на грозните животни".

Пред нашата публика (само над 18 години) Саймън ще говори за жабите, които са невероятни създания, но също са заплашени от изчезване.

Един от любимците на "Обществото" е жабата Telmatobius culeus, която живее изключително в езерото Титикака, в Андите.

Снимка: stiftung-artenschutz.de

Езерото Титикака е негостоприемен дом, намира се на почти 4000 м над морското равнище, слънцето е брутално, въздухът е разреден и студен. Това не е подходящо място за земноводни. Но тази жаба оцелява, като живее постоянно на дъното на езерото, където понякога разклаща заобикалящата я вода за да освободи кислорода в нея. Дробовете й са малки, затова диша само през кожата си, на която е развила изобилие от гънки за да увеличи повърхността й.

Тя може да не е красива, но е една невероятна еволюционна адаптация. За съжаление, този древен жаба е на ръба на изчезването, защото (колко познато) местните хора смятат, че супа от жаби помага за потентността. Удивително е, как изобретяването на виаграта би помогнало за опазването на застрашените животни.

Снимка: featuredcreature.com

Лесно е да се харесват сладки мечета панди, но на нашата планета има животинки, които трудно може да наречете "симпатични", но които също се нуждаят от защита. Може да не покриват вашите естетически критерии, но всяко същество е необходим елемент от пъзела на природата.