Огромни космически кухини се сливат като сапунени мехури

Наука ОFFNews Последна промяна на 19 октомври 2015 в 11:04 4479 0

Кредит wikipedia

Модел на структурата на Вселената.

Мегагигантските структури във Вселената не са неподвижни. Астрономи са открили, че "стените", съставени от групи от галактики и огромните празнини между тях се движат, разрастват и сливат като мехурчета сапунена пяна.

Тези констатации са публикувани в arXiv и в следващия брой на Monthly Notices of the Royal Astronomical Society Letters.

Размерът на тези структури е надхвърля всякакво въображение. Космическите кухини, (наричани "войд") някои с големина 50 мегапарсека (163 милиона светлинни години), са дупки в паяжината от тъмна материя и галактики, които формират гръбнака на Вселената. Но повечето астрономи смятаха, че празните пространства са общо взето статични, сравнени с останалата Вселена, тъй като имат малко маса и че просто се влачат с разширяващия се космос.

Всъщност, по-малките кухини обикновено намаляват, докато от по-големите околната материя обикновено се отдръпва и те стават по-големи, според Диего Ламбас (Diego Lambas), астроном в Националния университет на Кордоба в Аржентина и колегите му. "Бяхме изключително изненадани да открием такива големи, координирани  движения", разказва астрономът в Nature.

Симулации на космическите кухини. Източник: J. Hidding, R. ван де Weygaert, Univ. Groningen / http://arxiv.org/abs/1205.1669 (2012 г.).

Аржентинските учени сравнили данните от системата телескопи Sloan Digital Sky Survey с модел, описващ "космическа паяжина" от мащабни структури на Вселената, която съдържа повече от 200 войда. Астрономите открили, че те имат свои собствени движения спрямо разширяването на пространството и разликата в скоростта е значителна: 300-400 км / сек.

Да не забравяме, че самите войдове са само празнини и реално се движат техните "стени" от галактически клъстери, нишки тъмна и обикновена материя. Затова по-малките кухини показват тенденция да се сливат една с друга. Те са заобиколени от повече или по-малко плътни клъстери, които благодарение на гравитацията си ще ги затворят. Обратното, по-големите празнини, разположени в области с по-ниска плътност от средната, ще се разширяват.