Около Марс може да се получи пръстен като на Сатурн

Наука ОFFNews Последна промяна на 24 ноември 2015 в 12:30 3271 0

Кредит Celestia Team

След няколко десетки милиони години Червената планета може да унищожи напълно своята собствена луна - Фобос и да образува около себе си пръстен от скални отломки, според ново изследване.

Резултатите са публикувани в списание Nature Geoscience.

Фобос непрекъснато се приближава към Марс, което ще доведе до увеличаване на гравитационното въздействие на Червената планета върху своя спътник. Някои учени предполагат, че Фобос в крайна сметка ще падне на повърхността на Марс, но новото изследване показва, че малката луна най-вероятно ще се разруши преди това.

"Основният фактор, влияещ дали Фобос ще се блъсне в Марс или ще се разруши е неговото гравитационно влияние" - обяснява Тушар Митал (Tushar Mittal), един от авторите на новото изследване от Университета на Калифорния. "Ако Фобос е прекалено крехък, за да издържи увеличаването на гравитационните сили, то очакваме неговото разрушаване в орбитата на Червената планета".

Около Марс се въртят две луни - Деймос и Фобос ("Ужас" и "Страх"), получили името си в чест на децата на бог Арес, гръцкият еквивалент на бога на войната.

Спътникът Фобос е само 22 километра в диаметър и се върти около Марс толкова бързо, че за едно марсианско денонощие се появява два пъти в небето. Както се вижда от предишни изследвания, Фобос се приближава към Марс с два метра на всеки сто години, което в крайна сметка ще доведе до падането му на повърхността на планетата за около 30-50 млн. години.

Но след компютърна симулация на физическите натоварвания вътре в самия Фобос, в следствие на гравитационното влияние на Марс, учените предричат друга съдба за малката луна. Тяхното изследване показва, че огромното гравитационно влияние на Червената планета ще унищожи Фобос преди да падне на Марс.

На Земята гравитационното притегляне на Луната причинява океанските приливи и отливи. Въпреки, че на Луната няма океани, влиянието на гравитационното притегляне на Земята се нарича също "приливни сили".'

Фобос, както и останалите спътници в Слънчевата система, изпитват въздействието на приливните сили на своите планети-майки. Как ще се отрази това влияние върху луните зависи от техния състав и структурата на материала, от който са направени.

Оказа се, че Фобос е направен от порьозни, силно разрушени скали. Според модела, въздействието на приливните сили ще доведе до това, че Фобос бавно ще се разпадне в рамките на 20 - 40 млн години и ще образува пръстен от отломки около Марс.

Останките от Фобос ще образуват пръстен, който ще бъде относително плътен като на Сатурн, но с течение на времето макар и с по-бавни темпове, фрагментите ще продължат да приближават повърхността на Марс.

И в продължение на от 1 до 100 милиона години частиците ще падат върху екваториалната област на Марс, заяви Митал.

Сценарият за формиране на пръстена на Марс. Илюстрация: Benjamin A. Black, Tushar Mittal / Nature Geoscience