Октоподи и сепии еволюират редактирайки РНК вместо да разчитат на ДНК мутации (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 07 март 2019 в 08:30 21583 0

Кредит Roger Hanlon, Marine Biological Laboratory

Калмарът Doryteuthis pealeii .

Октоподите и калмарите потвърдиха репутацията си на най-умните безгръбначни с откритието, че могат да редактират сами своите генетични инструкции, разказва NewScientist.

Изследването е публикувано в списание Cell.

ДНК е генетично ръководство за употреба, написано на език с четири букви и описва как да се изградят всички протеини в организма. За да се синтезира конкретен протеин, един ензим първо преписва (транскрибира) рецептата от ДНК в съобщение на подобна молекула, наречена РНК. Част от това съобщение евентуално превежда на вериги от аминокиселини, градивните елементи на протеините.

За повечето организми, включително хората, целият процес на синтеза на протеините остава точен спрямо оригиналните инструкции, посочени в ДНК. За разлика от други животни, главоногите - семейството, което включва октоподи, калмари и сепии - не се подчиняват на командите на своята ДНК.

Вместо това, те понякога се намесват в кода, внасяйки своя принос чрез молекулярен "пратеник" (messenger). Това има ефект на разнообразяване на протеините, които техните клетки могат да произвеждат, което води до някои интересни варианти.

Процесът на синтезиране на протеини по инструкциите, пренесени от ДНК в РНК.

След като съобщението в РНК се копира точно от ДНК, то може да се промени в процес, наречен редактиране на РНК, разказва Люк Дънинг (Luke Dunning) в The Conversation. Тази промяна в след това произвежда протеини, които също имат модификации.

Тази система може да произведе специален вид еволюция на базата на редактиране на РНК вместо на ДНК мутации и може да е причината за сложното поведение и високата интелигентност, която е характерна за главоногите, смятат някои учени.

Редактирането на РНК е описано за първи път през 1986 г. от учени, изучаващи едноклетъчните паразити, свързани с микробите, отговорни за причиняването на сънната болест. Но дълго бе смятано, че редактирането на РНК има относително малко значение при животните. Хората например имат само няколко места за редактиране на РНК в своите кодиращи протеините последователности.

Но още през 2015 г. учените установиха, че калмарите могат да редактират до 60% от РНК като повечето засегнати гени са свързани с нервната система, опитвайки се по-добре да се адаптират към променящите се температури.

Сега анализът хиляди образци РНК показа, че подобни високи нива на редактиране на РНК са идентифицирани в три други "умни" видове главоноги - два вида октоподи и един вид сепия.

Чрез сравняване на това колко често се случва, редактирането на РНК в рамките на семейството на главоногите, новото изследване идентифицира кога се е появила тази способност да се променят генетичните съобщения в еволюционната история.

Октоподите - приматите на морето: Октоподите са развили сложна нервна система, организирана по съвсем различен начин от тази на гръбначните животни, например, всяко от неговите осем пипала разполага със собствен мини "мозък", който контролира движението му, общата координация става, разбира се, от главния мозък. Частичната автономия на локалните участъци на нервната система позволява също и да се променя моментално цвета на тялото на октопода.

Изследователите доказват, че широко разпространеното редактиране на РНК се е развило в общия прародител на октоподите, калмарите и сепиите. Тази способност липсва в относително глуповатия наутилус, един по-далечен роднина на главоногите.

Механиката на редактирането на РНК от главоногите все още се изследва.

"Кога се включват и как влияе на това околната среда? Това може да бъде нещо толкова просто като температурни промени или толкова сложно като преживяване, форма на памет ", коментира Джошуа Розентал (Joshua Rosenthal), водещ автор от Морската биологична лаборатория в Уудс Хол, САЩ.

Октоподите и други главоноги имат редица характеристики, които са накарали някои специалисти да ги сравнят с извънземни, освен сложното поведение и забележителната интелигентност, но и мигновено променящ се цвят на камуфлажа, синя кръв, както и способността да виждат поляризирана светлина.