10 декември 2019
  •  Говорят медиците

Октоподите стават любвеобилни под действието на екстази

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 16 септември 2019 в 09:1918380
Снимка: pixabay

Хората и октоподите са разделени от 500 милиона години еволюция, но изглежда споделят една необичайна особеност - и двата вида реагират по подобен начин на екстази.

При хората, наркотикът екстази, с химично наименование 3,4-метилендиоксиметаамфетамин (MDMA), се свързва с протеин в невроните. Генетичният код за този протеин се съхранява в гена SLC6A4. Когато MDMA се свърже с протеина, мозъчните клетки започват да произвеждат много голямо количество серотонин, който е отговорен за приятни и приятелски чувства. Геномът на октоподите също съдържа SLC6A4, така че учените искат да разберат дали наркотикът би имал същия ефект върху тях.

Екипът поставя четири октопода от вида Octopus bimaculoides в контейнер, съдържащ течен вариант на екстази, който животните абсорбират през хрилете си. След това учените поставят октоподите поотделно за 30 в аквариум, разделен на три части - една празна, една с пластмасова фигура, която може да привлече вниманието и една с мъжки или женски октопод в клетка.

Октоподите обикновено са асоциални извън размножителния период, но и четирите прекарват няколко минути повече с другите октоподи, отколкото в празната секция или тази с обекта. Те също прегръщат и поставят устите си върху клетката, по неагресивен начин, подобно на поведението им при чифтосване.

Тези резултати предполагат, че въпреки огромната еволюционна разлика между хората и октоподите, изглежда химичните процеси в мозъка, които ръководят поведението са подобни. Въпреки това извадката на проучването е много малка, което предполага резултатите да бъдат проверени с още експерименти, преди да стане възможно октоподите да се използват за изучаване на дейността на човешкия мозък.

Резултатите от изследването са публикувани в списанието Current Biology.

Източник: Science - Like humans, octopuses want more hugs when high on ecstasy