23 септември 2019
  •  Говорят медиците

Описан е нов вид очарователна слонска земеровка (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 04 август 2017 в 10:1127120
Очарователните белоопашати слонски земеровки сега са отделен вид. Снимка: Jabruson/NPL/Minden Pictures

Екип изследователи откри, че един подвид на гигантските слонски земеровки всъщност достатъчно различен, за да бъде отделен в собствен вид, съобщи phys.org.

Белоопашатият подвид на гигантските слонски земеровки (сега Rhynchocyon stuhlmanni) имат доста объркано минало. Открити са за първи път в басейна на река Конго и западна Уганда през 1893 г., симпатичните малки бозайници първоначално са описани като отделен вид. През 60-те години на миналия век и малкото животинче изгуби статута си на вид и бе понижено в подвид, присъединявайки се към кафявите гигантски слонски земеровки (Rhynchocyon cirnei) в Източна Африка.

След провеждането на генетични тестове на всички известни подвидове на гигантските слонски земеровки като се използват образци и от природата, и съхранявани в музеи, изследователите от Калифорнийската академия на науките успяха да изградят цялото еволюционно дърво на гигантските слонски земеровки. Те установяват, че разкритите генетични различия напълно подкрепят първоначалното определение на белоопашатите бозайници като им връщат статута на вид.

"Гигантските слонски земеровки са дългокраки, дребни бозайници, обитаващи Африка, които заемат разнообразни местообитания, от крайбрежните пустини до планинските гори", обяснява д-р Джак Дтъмбачер (Jack Dumbacher), съавтор на изследването, публикувано в Molecular Phylogenetics and Evolution. Към семейството спадат животни с малки и средни размери на тялото. Дължината на тялото им варира от 10 - 12 до 30 - 31,5 cm, на опашката 8 - 26,5 cm и тегло от 40 до 540 грама.

Макар и невероятно за размерите си, има нещо вярно в името им, което носят заради подобния им на хобот нос. Близки роднини на слонските земеровки наистина са гигантите слонове в саваната, заедно с тръбозъбите (Orycteropus afer, африкански мравояд или аардварк) или изненадващо - морските крави (Dugongidae).

Всички те са членове на надразред хоботни плацентни бозайници, наречен Afrotheria. Името им означава "африкански зверове".