21 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Opportunity: Драматичният рекорд на марсохода (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 14 февруари 2019 в 08:0814280

Снощи НАСА официално спря да се опитва да се свърже с марсохода Opportunity, но преди роботът да замлъкне, той постигна драматичен рекорд - най-дългото разстояние, преминато на друго планетарно тяло.

Марсоходът измина повече от 45 километра в продължение на почти 15 години успешно функциониране на Червената планета. Сегашният подгласник е съветският лунен роувър "Луноход 2", който измина 39 километра на Луната през 1973 година.

Рекордът на Opportunity го прави единственият междупланетен пътешественик, който успява да покрие маратонската дистанция от 42 км за 11 години и два месеца.

Сравнение на всички роувъри, стигнали друго небесно тяло и техните рекорди, до февруари 2018 г. (Таблицата не отчита последните няколко месеца на проучванията на Opportunity и на китайския лунен роувър Yutu-2, който кацна на Луната през януари.) © NASA / JPL-Caltech

Opportunity стигна много по-далече от всичките си марсиански съперници - Curiosity е следващият най-голям пътешественик марсоход, но има зад гърба си само 20 км за своите шест и половина години на Червената планета. Opportunity също значително надминава своя двойник, роувъра Spirit, който измина по-малко от 7.7 км, преди да завърши в капан от марсиански пясък.

Няма как да се предвиди колко дълго може да успее да преживее Curiosity или бъдещите лунни или марсиански роувъри и колко километри ще могат да натрупат. Curiosity вече е изминал първоначално предвиденото. Два други бъдещи марсохода са в процес на разработка: следващият марсоход на НАСА, пътуващ с мисията Марс 2020, е проектиран да работи около две земни години, Европейската космическа агенция стартира по същото време свой апарат, но не е предоставила оценка на продължителността на неговата мисия.

Потенциалните роботи на повърхността на луната са още по-несигурни, въпреки че НАСА се надява да включи роувърите в лунните проучвателни стъпки, които планира да предприеме, за да установи дългосрочно човешко присъствие на Луната.