Определиха с точност кога се е разделил суперконтинентът Пангея

Наука OFFNews Последна промяна на 11 юни 2017 в 08:24 8992 0

Австралийски учени установиха точното време на разделянето на суперконтинента Пангея на днешните континенти.

Тези констатации са на базата на независими геоложки и биологични изчисления. С разделянето на сушата отделните видове са се отдалечили едни от други - и физически, и генетично, са установили още учените.

Причината за извършване на тези проучвания изненадващо се корени в желанието да бъде хвърлена светлина върху шансовете за откриване на извънземен живот, съобщава phys.org.

Времето на разцепване на Пангея и последвалото разпръскване на основните й компоненти е изчислено с помощта на геомагнитни проучвания на скали, както и с измерване продължителността на независимото еволюиране на групите животни и растения. Досега никой не е правил толкова обстойна проверка.

Тя е предизвикана от желанието на Сара Макинтайър (Sarah McIntyre) от Австралийския национален университет да включи подобни данни в своята теза при дипломирането си, в която разглежда перспективите за откриване на извънземен живот.

Нейният научен ръководител д-р Чарлс Лайнуийвър (Сharles Lineweaver) с изненада установява, че никой досега не е открил какво са точните данни. "Досега е имало множество проучвания върху групи животни като паяци или жаби, както и върху един континент, но никой не е извършвал цялостна глобална оценка", коментира Макинтайър.

Затова тя решава да я извърши сама, като внимателно избира гръбначните животни, за които е малко вероятно да преминат океаните чрез летене, плуване или носене по водата. Тя използва молекулярни часовници, за да определи кога намиращите се върху единия континент или голям остров са били откъснати от животните от другия континент. Въпреки някои усложнения, като въпросителни около това дали сухоземен мост е свързвал Мадагаскар и Африка, Макинтайър успява да покаже биологични данни, които да съвпадат с геоложките прогнози.

Проучването й печели публикация в престижното списание Proceedings of the Royal Society B под заглавие "Global biogeography since Pangaea".

Какво обаче е общото между това изследване и търсенето на извънземен живот? Отговорът лежи в теорията на Лайнуийвър, че животът вероятно е често срещан във Вселената, но технологичните цивилизации, сподобни да се свържат с нас, са извънредно редки.

"Нашата основна цел е да определим количествено колко дълго са били изолирани един от друг континентите, за да се види дали някои от тях могат да се развият в една хипотетична "ниша на разума", заяви д-р Лайнуийвър. "Затова и трябваше да проверим дали геоложките и биологични методи за датиране съответстват. Открихме, че е така", допълва той.

Лайнуийвър оспорва теорията за "ниша на разума", която се състои в това, че с времето употребата на оръдия на труда води до развиване на достатъчно мозъчна мощ, за да бъдат овладяни огъня, земеделието и колелото. Ако нишата на интелигентността е правилна, казва Лайнуийвър, върху изолирани континенти или големи острови би трябвало да се наблюдават все по-разумни същества от времето, когато са станали изолирани до пристигането на хората от Африка, които да запълнят нишата.

Затова и Макинтайър прави проучване дали кенгура, ленивци или лемури не са увеличили постепенно размера на своя мозък, съобразно телата им, за да се установи дали придобиването на по-голям разум е неизбежно или е само щастлива случайност.

"Това съгласие между биология и геология дава на филогенетичното датиране по-голяма достоверност", коментира Лайнуийвър. Той отбелязва, че резултатите са само върха на айсберга на това, което може да бъде извършено с всички нови данни от секвенирането и на раздалечаването, които могат да бъдат извлечени.