Още подробности за произхода на "космическия" кинжал на Тутанкамон

Ваня Милева Последна промяна на 23 февруари 2022 в 09:30 30004 0

Горните две: двете страни на кинжала на Тутанкамон. Отдолу: кинжалът, както е сниман през 1925 г. Кредит: T. Matsui et al.

Когато през 20-те години на миналия век археолозите влизат в гробната камера на Тутанкамон в Долината на царете, откриват кама сред великолепието, погребано с фараона. Острието ѝ е направено от желязо, объркващо откритие, като се има предвид, че желязната епоха започва век след смъртта на Тутанкамон.

Железни предмети, които предшестват широкото разпространение на познания за леенето на желязото, карат изследователите да предположат, че по-старите предмети идват от метеоритно желязо - парчета метал, паднали от космоса и след това изковани на Земята.

Проучване от 2016 г. потвърди вероятния метеоритен произход на желязото на фараона. Сега ново проучване разкрива още подробности за този най-завладяващ и мистериозен артефакт.

Задълбочен химичен анализ, включващ фотография с висока разделителна способност и рентгенови лъчи, разкрива вида метеорит, от който най-вероятно е изкован кинжала, както и процеса, използван за направата му. Нещо повече, изглежда, че предметът изобщо не е направен в Египет, а по-скоро е даден като подарък на Тутанкамон или на някой от неговите предци.

Може би най-значимото е откриването на така наречения модел Widmanstätten върху кинжала, показателен за дългите никел-железни кристали, открити в октаедритни железни метеорити, най-често срещаният тип железни метеорити.

„За да разберем производството и произхода на кинжала, проведохме на място безконтактен, неразрушителен двуизмерен химически анализ на кинжала“, обяснява планетарният учен Томоко Араи (Tomoko Arai) от Технологичния институт Чиба в Япония за Gizmodo.

„Забелязахме щрихована текстура, присъстваща на места от двете страни [на кинжала], което предполага структура на Widmanstätten, типична за октаедритен железен метеорит. Това бе нашият "уау" момент.“

За да се запазят тези шарки (моделът Widmanstätten), най-вероятно е била използвана техника на коване при относително ниска температура за формоване на оръжието. Изследователите смятат, че кинжалът е изработен при температури под 950 градуса по Целзий - ако бяха по-високи и моделът би изчезнал.

Моделът Widmanstätten върху октоедритен метеорит от Намибия. Кредит:  kevinzim / Kevin Walsh

Тази история за произхода на предмета е подкрепена от черните петна по острието и вътре в пукнатина по повърхността на острието. Тези богати на сяра зони най-вероятно са причинени от нагряването на троилита, минерал от железен сулфид, открит в железните метеорити.

Що се отнася до химичния състав на дръжката, анализът разкрива, че декоративните камъни най-вероятно са били фиксирани с варова мазилка, а не както е била практиката в Египет. Това означава, че кинжалът най-вероятно идва от другаде.

Изследователите посочват, че писмата от Амарна могат да дадат някаква информация - глинени плочки на около 3400 години - колекция от древноегипетска дипломатическа кореспонденция, където се споменава желязна кама, дадена на един от предците на Тутанкамон като подарък.

„[Златната дръжка] намеква за чужд произход [на камата], вероятно от Митани, Анадола, както се предполага от едно от писмата на Амарна, в което се казва, че железният кинжал със златна дръжка е подарен от царя на Митани на Аменхотеп III, дядото на Тутанкамон“, пишат изследователите в своя документ .

Тази идея, че кинжалът има произход не от Египет, е била предлагана и преди, но сега има повече доказателства. По-нататъшните проучвания трябва да могат да установят дали това наистина е семейно наследство, предавано през поколенията.

Справка: The manufacture and origin of the Tutankhamen meteoritic iron dagger