13 декември 2019
  •  Говорят медиците

Още причини за гибелта на динозаврите - твърде дълго са в яйцата си

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 04 януари 2017 в 10:1067290
Стада от женски титанозаври са се събирали да мътят преди 80 милиона години на място, което днес е Патагония, Аржентина. Илюстрация: Luis Rey / Yale University.

Защо загиват динозаврите? Ние не сме на 100% сигурни, че причината за смъртта им е гигантският астероид или поредицата от големи вулканични изригвания. Има и друг фактор, който често се пренебрегва - твърде много време са прекарвали в яйцето.

На яйцата на динозаврите е трябвало изненадващо дълго време, за да се излюпят, според ново проучване, цитирано от Sci-News.com.

Учените определят възрастта на два добре запазени ембриона на динозаврите протоцератопс (Protoceratops) и хипакрозавър (Hypacrosaurus). Ембрионите са на 3 и 6 месеца, съответно, когато са загинали в черупката си.

"Някои от най-големите загадки около динозаврите се отнасят до тяхната ембриология - почти нищо не знаем за нея", заяви проф. Грегъри Ериксън (Gregory Erickson), изследовател от Университета на щата Флорида и водещ автор на изследването, публикувано в Бюлетин на Националната академия на науките (Proceedings of the National Academy of Sciences).

Ако толкова дълъг инкубационен период е нещо обичайно за динозаврите, вероятно им е било трудно да се конкурират с по-бързото възпроизвеждащите се видове по време на постапокалиптичното опустошение, последвало удара от астероида Чиксулуб преди 66 милиона години. Много от нашите предположения за живота на динозаври се основават на техните живи потомци - птиците. И развитието на ембрионите не е изключение. Птиците се открояват сред снасящите животни с много кратък инкубационен период - от 11 до 85 дни. Това допринася за висок процент на оцеляване - колкото по-малко време бъдещият организъм прекарва в яйцето, толкова е по-малка вероятността да стане нечия вечеря.

За да научат колко бързо се излюпват динозаврите, палеонтолозите използват някои от най-редките фосили - тези на динозавърски ембриони. Те изследват фосилизираните зъби на два добре запазени ембриона: (I) протоцератопс (Protoceratops), динозавър с размер на прасе, намерен от екипа в монголската пустиня Гоби, чийто яйца са доста малки - 194 грама; и (II) хипакрозавър (Hypacrosaurus), много голям, с патешки клюн динозавър, открит в Алберта, Канада, с яйца с тегло над 4 кг.

Първо авторите сканират челюстите на ембрионите на двата динозавра с компютърна томография и микроскоп с висока резолюция, за да потърсят и анализират структурата на "линиите на фон Ебнер" - линии на растеж, които се намират в зъбите на всички животни, включени хора.

В това проучване за първи път тези линии на растеж са били идентифицирани в динозавърски ембриони.

"Това са линии, които е установено, че се развиват в зъбите на всяко животно. Те са нещо като дървесните пръстени, но остават ежедневно. И така, ние буквално можем да ги преброим, за да видим колко дълго се е развивал всеки динозавър", обяснява Ериксон.

В резултат на изследването учените са установили най-ниските граници на инкубационните периоди на динозаврите. Тъй като нито един от образците не са излюпени, реалният инкубационен период е неизвестен и може да бъде по-дълъг.

След удара на астероида, оставил гигантския кратер Чиксулуб, светът е бил в хаос. Земята е опустошавана от вулканични изригвания и бързи измени на климата.

Дългият инкубационен период на динозаврите ги е направил неконкурентноспособни с по-бързо размножаващите се малки влечуги, птици и бозайници.