Особеното ядро на Юпитер може да е образувано от сблъсък с друго тяло

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 15 август 2019 в 13:09 5238 0

Кредит ASTROBIOLOGY CENTER, JAPAN

Междупланетен сблъсък преди милиарди години може да е причината за особеното фрагментирано ядро на Юпитер, съставено от твърди скали и водород, според нова публикация в списание Nature.

Последните измервания на гравитационното поле на Юпитер предполагат, че вместо плътна маса от скали и лед, ядрото на Юпитер е облак от тежки елементи, които е възможно да заемат половината от радиуса на планетата. Това наблюдение е направено от космическия кораб Juno, който орбитира около Юпитер от 2016 г. Досегашните модели за формирането на планетата предполагат, че тя има твърдо ядро, обвито в гъст газ.

Нови компютърни симулации показват, че е възможно сблъсък между Юпитер и друг голям планетарен обект да е разбил първоначално компактното ядро в смес от разпръснати тежки елементи, които наблюдаваме днес. Разбирането на произхода на вътрешната структура на Юпитер може да даде идея за процесите на формиране на други газови гиганти в нашата Слънчева система и около други звезди.

"Този сблъсък може да се е случил когато Слънчевата система е била много много млада и в хаотична фаза, когато е имало много обекти наоколо", смята Андреа Исела (Andrea Isella), астроном от Университета Райс в Хюстън. "Като най-голямо планетарно тяло в своята област, е възможно Юпитер да е привличал гравитационно други обекти, намиращи се в Слънчевата система".

Симулация на сблъсъка между Юпитер и другия планетарен обект. Плътността на материята намалява от синьо към жълто. Кредит: S. LIU ET AL/NATURE 2019

В хода на симулациите, Исела и колегите му откриват, че е възможно планетарно тяло с тегло 10 земни маси да се е разцепило на парчета и да се е сляло с плътното ядро на Юпитер, създавайки тази смес от материали и газ. За часове сливането би превърнало първоначалното ядро на Юпитер, заемащо едва 15% от радиуса на планетата, в рехаво ядро, заемащо почти половината от радиуса. Последващите симулации потвърждават, че е възможно фрагментираното ядро да се е запазило повече от 4 милиарда години до днес.

Идеята, че гигантски сблъсък е променил вътрешната структура на Юпитер звучи правдоподобна, смята ръководителя на мисията Juno Скот Болтън (Scott Bolton) от Югозападния изследователски институт в Сан Антонио, който не е част от проучването. Но и други сценарии могат да обяснят особеното ядро на Юпитер - например че тежките елементи са се смесили с газ при формирането на планетата, или че вътрешни процеси на разцепване са раздробили ядрената материя. Компютърни симулации на тези теоретични сценарии може да помогнат на учените да разберат кой от тях изглежда най-вероятен, смята Болтън.

Източник: Science news - A planetary body may have smashed into Jupiter, creating its weird core