15 декември 2019
  •  Говорят медиците

От графен е създаден атомен филтър за ядрени отпадъци (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 06 януари 2016 в 12:0146190

Графенът може да улесни производството на тежка вода за атомните електроцентрали и така да направи по-евтино производството на енергия.

Учени от Университета в Манчестър са разработили специална графенова мембрана, която ефективно разделя атомите на водородните изотопи. Тази технология може да се използва и за пречистване на ядрените отпадъци.

Информация за разработката предоставя сайтът на Университета в Манчестър.

Екипът е ръководен от сър Андре Гейм, получил през 2010 г. Нобелова награда за физика, за работата си върху графена. Той доказва, че мембраните от графен може да действат като сито, разделящо протоните - ядрата на водорода - от по-тежките ядра на водородните изотопи на деутерия.

Този субатомен графенов филтър ще улесни производството на тежка вода, която се използва с хиляди тонове при експлоатацията на атомните електроцентрали.

Съществуващите в момента технологии се основават на използването на деутерий, изотоп на водорода. И производството, и утилизирането на деутерия са енергоемки и скъпи процеси. Благодарение на новия суперфилтър, чиято дебелина е само един атом, изследователите са успели да отделят не само деутерия, но и радиоактивния тритий при пречистване на ядрените отпадъци.

Графеновият филтър не изисква никакви специални условия.

"Графеновият мембранен филтър е най-добрият сред съществуващите за момента, - заяви един от авторите на изследването Марсело Лозада-Идалго (Marcelo Lozada-Hidalgo). - "Съвсем доскоро, идеята за филтър, който може да филтрира частици по-малки от един атом, изглеждаше фантастично"'. Новото изобретение ще бъде използвано също в биологията, физиката, ядрената химия.