От кожни клетки са създадени жизнеспособни яйцеклетки в лаборатория. Раждат се здрави бебета мишки

Може би това е краят на безплодието

Наука ОFFNews Последна промяна на 18 октомври 2016 в 09:00 6791 0

Кредит Dr Yorgos Nikas/Science Photo Library

Осемдневен човешки ембрион.

За първи път са създадени в лаборатория фертилни зрели яйцеклетки от миши кожни клетки. Те дори са оплодени, съзрели в лаборатория и са създали привидно здрави малки.

Това постижение показва, че е въпрос само на време преди да се постигне същото и при хората, което ще даде нови възможности за лечение на безплодието, както и потенциал двама мъже едновременно да станат генетично бащи на бебе, съобщи New Scientist.

Изследването е публикувано в Nature.

Кацушико Хаяши от Университета на Кюшу в Фукока, Япония, и неговият екип изследват развитието ба яйцеклетките, като се опитват да пресъздадат процеса в лабораторни условия. В групата има известен успех през 2012 г., като успява да превърне кожни клетки на мишка в първични полови клетки - един вид незряла яйцеклетка в начален етап на развитие.

Но тези клетки трябваше да бъдат повторно имплантирани в яйчниците на мишката, за да завърши проучването. Сега, екипът прави така, че яйцеклетките съзряват изцяло в лабораторията.

От кожа до мишленце

Екипът на Хаяши започва експериментите си с женски кафяви мишки на около 10 седмици - съпоставимо с около 30-годишна възраст на човек. Екипът след това взема клетки от опашките на мишките. С помощта на добре установена технология, изследователите превръщат тези клетки в индуцирани плурипотентни стволови клетки - клетки, които могат да продължат да се разделят и могат да образуват различни други видове клетки.

Като поставят тези клетки в разтвор от специално подбрани съединения, екипът ги стимулира да станат незрели яйцеклетки. Но за да са напълно развити, клетките се нуждаят от помощ, разказва Хаяши - тъкан, взета от яйчниците на миши фетуси. Поставят една малка група фетални яйчникови клетки сред незрели яйцеклетки в лабораторен съд да израстнат във възрастни зрели яйцеклетки.

По този начин учените създават 4048 зрели яйцеклетки.

За да видят дали те биха могли да произведат бебета, след това оплождат някои от тях, използвайки сперматозоиди от други кафяви мишки. След това оплодените яйца се имплантират в матките на женски мишки албиноси по около 35 на мишка. От 1348 ембриона, които създават се раждат осем малки.

"Това е огромен прогрес", заяви Азим Сурани (Surani) от Университета в Кеймбридж. "Идеята, че може да започнете с една клетка на кожа и да се направят жизнеспособни яйца в култура е доста невероятно." Той се надява, че този метод може да ни помогне да разберем как яйцеклетките се развиват и да научим повече за ефектите на генетичните мутации върху плодовитостта.

Изкореняване на безплодието

Много е вероятно да е само въпрос на време същото подвиг се постига с човешки клетки. "От техническа гледна точка, това може да проработи", заяви Хаяши. "Ако можем да направим човешки яйцеклетки, това може да бъде много мощен инструмент за лечение на безплодието".

"Ако можем да приложим това към хората, бихме могли да изкореним безплодието", отбелязва Зев Розенуакс (Zev Rosenwaks) оъ Медицинския колеж Weill Cornell в Ню Йорк. "Аз съм изключително развълнуван от това".

Това би могло да стане възможно в рамките на пет години, смята Якоб Хана (Jacob Hanna) от Научния институт Вайцман в Реховот, Израел, който е част от екипа, който вече е успял да направи незрели яйцеклетки от човешки кожни клетки.

Ако работи при хората, технологията може да се използва за създаване на яйцеклетки на жени, които са станали по-малко фертилни с възрастта или такива, които имат твърде малко яйцеклетки, което да им позволи да им се приложи ин витро оплождане. Жените, чиито яйчници са увредени, например при лечение на рак, също биха могли да се възползват от новата технология.

Методът може също теоретично да се използва за създаване на яйцеклетки от мъжки кожни клетки, което прави възможни бебетата генетично от двама бащи. "Аз получавам поне по един имейл на ден от еднополови двойки, които ме питат за това", споделя Хана. "Регулаторните органи ще трябва да обсъдят това, но аз напълно подкрепям идеята."