15 септември 2019
  •  Говорят медиците

Оцеля ли индийският модул Чандраян-2 след неуспешното кацане на Луната? Шансът е малък

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 12 септември 2019 в 11:509350
Кредит: ISRO

В петък Индия загуби всякаква комуникация с лунния си спускаем модул "Викрам" от мисията Чандраян-2, само на два километра от предвиденото място за кацане.

Оттогава Индийската организация за космически изследвания (ISRO) работи усилено, опитвайки да възстанови връзката със загубената сонда, въпреки незначителния шанс да е оцеляла.

Но сега има слаба надежда, че "Викрам" може би е оцелял след кацането си, предава The New York Times. Новината обаче все още предстои да бъде потвърдена.

"Спускаемият модул е там [на Луната] и е цял, а не разбит на парчета", казва неназован официален източник от ISRO за индийския вестник The Hindu и твърди, че може да даде доказателства. „Намира се в наклонено положение.“

От ISRO не коментират изтичането на информацията. На индийската космическа агенция е обещана помощ от лунния орбитален апарат LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) на НАСА, който ще премине над мястото на катастрофата на 17 септември.

„НАСА ще сподели всички изображения, направени при прелитането преди и след на района около целевата площадка за кацане на "Викрам", за да подкрепи анализа от Индийската организация за космически изследвания“, заяви говорител на НАСА за Times.

Въпреки тази помощ, The New York Times посочва, няма прецедент в историята на космическите изследвания за възстановяване на контакт със спускаем моду8л след пълна загуба на връзката.

С помощта на стар 25-метров радиотелескоп, собственост на Холандския институт за радиоастрономия, група любители проследяват спускането на "Викрам". Честотата на радиосигналите на модула се измества в зависимост от скоростта му спрямо Земята. Това е явление, известно като ефект на Доплер.

Кейс Баса (Cees Bassa), астроном от холандския институт, който участва в тези наблюдения, изчисли скоростта на модула. Тя е съвпадала с прогнозите по време на първата фаза на пускането на двигателите, но след това скоростта на апарата започва неочаквано да се колебае.

„Това потвърждава, че нещо не е наред“, заяви д-р Баса, той не може да каже какво е причинило колебанията, но сега смята, че краят на радиовръзката съвпада със сблъсъка на "Викрам".

По план срещата на модула с Луната трябваше да стане с по-малко от 8 км/ч., но изчилените по Доплеровия ефект данни показват, че вместо това "Викрам" се е движел с около 170 км/час.

Изписаната скорост на екрана е 48.1m/s или 172 км/ч.

Източник: Did India’s Chandrayaan-2 Moon Lander Survive? The Chances Are Slim,The New York Times.

08 септември 2019 в 06:307815