26 юни 2017
  •  Говорят медиците

Отгледаха ГМО домати без семки и без нужда от опрашване (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 13 април 2017 в 10:0064740
Снимка: Growing Produce

Генна технология ще даде възможност да се отглеждат много по-широк кръг безсеменни плодове от достъпните в момента, а това също така означава, че фермерите няма да разчитат на все по-намаляващите пчелни популации.

Дали ще видим ли някога тези плодове на рафтовете в супермаркетите обаче зависи от това какво ще решат регулаторите за употребата на генномодифицираните култури, пише NewScientist.

Учени от Университета Токушима използвайки технологията CRISPR получиха неизискващи опрашване домати, които са без семки, а резултатът от изследването е публикуван в списание Scientific Reports.

Партенокарпията (от гр. parthenos - "девица" и karpos - плод, буквално - "девствен плод") е частен случай на партеногенеза, безполово оплождане без опрашване при растенията като обикновено се образуват плодове без семена. Има няколко вида безсеменни плодове - банани, краставици и грозде, които вече са широко разпространени, но много от тях са се появили по чист късмет, а не целенасочено. Безсеменните банани например са резултат от случайни кръстоски между подвидове, а други безсеменни плодове са създадени чрез селекция на случайни мутации в продължение на стотици години култивиране.

Сега обаче учените са успели да постигнат същия резултат само за няколко дни с помощта на системата CRISPR/Cas9 .

Целевата мутация е внесена в гена SlIAA9, което води до повишено производство на ауксини - растителни хормони, които стимулират растежа на плода без образуване на семена. Във всичко останало ГМО растенията не се различават от обикновените, само листата (техният растеж се контролира също от ауксините) имат по-малко изрязана форма.

"Не сме ги опитали още на вкус, но на теория трябва да са един и същ", заяви Кайши Осакабе (Keishi Osakabe), водещ автор на изследването.

Тези растения не се нуждаят от опрашване, за да дават плодове. Тяхното използване в селското стопанство ще намали нуждата от опрашващи насекоми.