14 декември 2019
  •  Говорят медиците

Отглеждат ГМО бактерии за търсене на експлозиви

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 14 ноември 2019 в 10:037190
Засега търсенето и разчистването на минни полета е много трудна и опасна задача. Кредит: Cpl. Hilda Becerra, USDoD

Корпорацията Raytheon съобщи за работата си по създаването на генномодифицирани микроби, които могат да се използват като сензори за откриване на заровени експлозиви. Тези бактерии ще могат да откриват взривни вещества в почвата и да сигнализират за това с флуоресценция.

Съгласно договор с Американската агенция за напреднали научни изследвания в областта на отбраната DARPA, Raytheon съвместно с Политехническия институт в Уорчестър ще програмират два бактериални щама за мониторинг на земните повърхности за експлозивни материали.

Първият щам ще регистрира наличието или отсъствието на взривни вещества, заровени под земята. Ако се открие присъствието на експлозиви, се произвеждат сигнални молекули и се отделят в средата. Мигрирайки към повърхността, тези молекули ще служат като стимул за втория щам, който ще генерира флуоресцентна светлина на повърхността на земята, която после може да бъде открита от дистанционни камери или дронове.

"Известно е, че някои бактерии могат да бъдат програмирани така, че да станат много добри в откриването на експлозиви, но да се направи това под земята е по-трудно", коментира Алисън Тагарт (Allison Taggart), главен изследовател на новата програма Raytheon BBN Technologies. "Ние проучваме как бактерии сензори до необходимата дълбочина под земята, за да може да се създаде добре видима след това луминесценция на повърхността".

"Използването на биосензори под земята може да спаси животи, както и да се използва за откриване на опасно влошаване на качеството на въздуха и водоснабдяването", добавя Тагарт. "Модулният дизайн на системата, която разработваме, ще ни позволи да заменяме различни компоненти, колкото е необходимо, за да открием различни видове заплахи и замърсители."