Откриха австралийския "Джурасик парк" (видео)

Антония Петрова Последна промяна на 29 март 2017 в 09:30 4570 0

Снимка: Queensland University/James Cook University

Палеонтолози направиха безпрецедентно откритие на 21 различни вида следи от динозаври в отдалечен регион на Западна Австралия, върху древни скали на 140 милиона години. Тези следи нямат равни на себе си никъде по света, твърди водещият учен Стив Солсбъри (Steve Salisbury), който описва 25-километровата крайбрежна колекция от следи като австралийския "Джурасик парк.

През 2008 г. правителството на Западна Австралия обяви, че крайбрежният регион Кимбърли е потенциално място за разработване на залежи от втечнен природен газ. Опасявайки се, че това богато на природни и палеологични богатства място ще бъде загубено, местните аборигени канят екип учени от Университета в Куийнсленд и Университета Джеймс Кук да проучат района, известен като Уолмадани (Walmadany) или James Price Point.

Новината съобщи на специална пресконференция Университетът в Куийнсленд. Откритието е публикувано в сайта Memoir of the Society of Vertebrate Paleontology. До този момент най-големите известни на света отпечатъци от динозаври бяха тези в пустинята Гоби, Монголия, открити през миналата година и с размери 106 см дължина и 77 см ширина.

Мястото на проучванията в Австралия е известно със своите следи от динозаври още от 60-те години, но никога не е било изучаванов дълбочина. Пред ABC News Солсбъри съобщава: "Имаме няколко отпечатъци в този район, които са около 1,7 метра дълги. Така че повечето хора ще могат да се изтегнат вътре в тях. Те показват, че животните вероятно са били около 5,3-5,5 метра дълги при хълбока, което е огромно". Разнообразието на отпечатъците превръща този район в "Серенгети от периода Креда", отбелязва още Солсбъри.

Източник: Euronews

Най-големите отпечатъци, открити сега от учените, принадлежат на завроподи - гигантските подобни на диплодоци тревопасни с дълги шии и опашки. Но учените са открили още следи от четири различни типа орнитоподи (двукраки тревопасни динозаври) и шест вида бронирани динозаври, включително стегозаври, които никога не са отривани досега в Австралия.

По времето, когато са оставени отпечатъците преди 130 милиона години, районът е бил огромна речна делта и динозаврите са пресичали все още пясъчните зони между заобикалящите гори.

Учените описват като мястото с най-разнообразни следи, откривани някога. "В този отрязък от време (преди 127-140 милиона години) в Австралия ние нямаме други данни - на практика няма други вкаменелости в която и да било част на континента. Това е единственият ни прозорец и това, което виждаме, е наистина удивително", коментира Солсбъри.

Снимка: Queensland University/James Cook University

Повечето от вкаменелостите от динозаври в Австралия се намират в източната част на континента и са на възраст между 115 и 90 милиона години.

Екипът учени е прекарал над 400 часа в описване на следите за период между 2011-2016 г. Те са регистрирали хиляди следи на 48 отделни места около Уолмадани на полуостров Дампиър. Проучванията и измерванията на вдлъбнатините са извършени чрез триизмерна фотограметрия, която изгражда точни модели на обектите като прави снимки под различни ъгли. На редица са направени силиконови отливки, които да бъдат изложени в музеи.

Учените съобщават, че от хиляди години следите са неразривно свързани с легендите на местния народ. "Те са част от песенен цикъл, свързан с митологично създание. По-специално следите показват пътешествието на създание, наречено Марала - човек-ему. Където отиде той, оставял зад себе си трипръсти следи, които сега знаем, че са следи на месоядни динозаври", обяснява Солсбъри.