Откриха "братовчедка" на Земята до подобна на Слънцето звезда

Наука ОFFNews Последна промяна на 23 юли 2015 в 19:40 8861 0

Кредит NASA/JPL-Caltech/T. Pyle

Kepler-452b и неговото слънце Kepler-452. Концепция на художник.

Първата планета с размер, близък до земния е открита в "обитаемата зона" около подобна на Слънцето звезда от космическия телескоп Кеплер на НАСА.

Новооткритата Kepler-452b е най-малката планета, открита до този момент в орбита в обитаемата зона - област около звезда, където водата е в течно състояние може да се събира във водни басейни по повърхността на планетите. При това планетата Kepler-452b обикаля около звезда тип G2, т.е. подобна на нашето Слънце, съобщи НАСА

Kepler-452b има 60% по-голям диаметър от Земята. Масата и съставът й все още не известни, но предишни изследвания показват, че планети с размерите на Kepler-452b има вероятност да са скалисти.

Орбитата на новоткритата планета е само 5% по-дълга от земната, тя обикаля около своето слънце за 385 денонощия. Планетата е с 5% по-далече от своята звезда Kepler-452 отколкото е Земята от Слънцето. Kepler-452 е на 6 милиарда години, 1,5 милиарда години по-възрастна от нашето Слънце, има същата температура, с 20% по-ярка и с диаметър, с 10% по-голям.

Земята и Слънцето (вляво), Kepler-452b и Kepler-452 (вдясно). Снимка: NASA/JPL-Caltech/T. Pyle

"Може да гледаме на Kepler-452b като на по-стара, по-голяма братовчедка на Земята, което предоставя възможност да се разбере и как ще се развива самата Земята", каза Джон Дженкинс, водещ анализатор в Ames Research Center на НАСА в Мофет Фийлд, Калифорния, който ръководи екипа, открил Kepler-452b. "Внушаваща страхопочитание е мисълта, че тази планета е прекарала 6 милиарда години в обитаемата зона на своята звезда, по-дълго от Земята. Това е сериозна възможност да възникне живот, би трябвало да съществуват всички необходими съставки и условията за живот на тази планета".

За да потвърди констатацията и по-добре да определи свойствата на системата Kepler-452, екипът провежда наземни наблюдения в Университета на Тексас в обсерваторията МакДоналд Остин, Обсерваторията Фред Уипъл на планината Хопкинс, Аризона и обсерваторията Кек на върха Мауна Кеа в Хавай. Тези измервания са от ключово значение за изследователите да потвърдят планетарния характер на Kepler-452b, за конкретизиране на размера и яркостта на на нейната звезда и по-добре да определят размера на планетата и нейната орбита.

Системата Kepler-452 е разположена на 1400 светлинни години в съзвездието Лебед. Докладът на изследването е приета за публикуване в The Astronomical Journal.

Кривата на търсене на мисията "Кеплер" на НАСА на малки, обитаеми планети в последните шест години. Първата планета, по-малка от Земята, Kepler-20e, е била открита през декември 2011 г. в орбита около подобна на Слънцето звезда малко по-хладна и по-малка от нашето Слънце. Но е гореща планета и не може да поддържа атмосфера или течна океанска вода. Кеплер-22b е обявена през същия месец като първата планета в обитаемата зона на слънцеподобна звезда, но е повече от два пъти размера на Земята и следователно малко вероятно да има твърда повърхност. Kepler-186f е открита през април 2014 г. и е първата планета с размер на Земята, намерена в обитаемата зона на малко, хладно джудже тип М около половината от размера и масата на нашето Слънце. Kepler-452b е първата планета с близки до земните размери в обитаемата зона на звезда, много подобна на Слънцето.

Заедно с Kepler-452b, екипът на Кеплер е успял да открие още дузина потенциални "братовчедки" на Земята, чийто диаметър е или равен на земния, или по-голям от него не повече от два пъти и при това се намират в предполагаемата "обитаема зона". Открити са 1030 планети и още 4696 кандидати, които предстои да се проверят, че са наистина планети.