Откриха черепа на най-малкия динозавър, запазен в кехлибар

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 12 март 2020 в 11:55 6181 0

Кредит Lida Xing et al., Nature 20202

Учени откриват най-малкия познат досега динозавър. Находката е намерена в кехлибар от Северен Мианмар на възраст 99 милиона години и представлява малък череп на подобно на птица животно.

В своята публикация в списание Nature, учените съобщават, че това вероятно е бил най-малкият динозавър, с размер подобен на колибри, най-малката съвременна птица. Това откритие може да хвърли светлина върху начина, по който малките птици са еволюирали от динозаврите. И докато най-малките динозаври, като подобния на птица Microraptor са с тегло няколкостотин грама, пчелното колибри Mellisuga helenae тежи едва 2 г.

"Животните, които стават много малки, трябва да се справят със специфични проблеми, като как да съберат всички сензорни органи в много малка глава или как да поддържат телесната температура", разказва професор Дзинмай О'Конър (Prof Jingmai O'Connor) от Китайската академия на науките.

Новият вид, наречен Oculudentavis khaungraae, изглежда се е справил с тези предизвикателства по необичаен начин. Например структурата на очите изненадва учените.

Птиците имат пръстен от кости или склерален пръстен, който поддържа очите. При повечето птици индивидуалните кости са прости и относително квадратни. Но при Oculudentavis, тези кости са извити като лъжица, белег, откриван досега само при някои съвременни гущери.

Костите на окото формират конус, както при совите. Това предполага, че динозавърът е имал изключително добро зрение. За разлика от совите, очите му са насочени настрани и отворът в центъра на костиците е тесен, което ограничава количеството светлина, достигащо до окото. Това носи сериозно доказателство, че Oculudentavis е бил активен през деня.

СТ сканиране на черепа на Oculudentavis. Кредит: LI GANG, Nature 2020

Освен това очите на това животно са били изпъкнали навън от главата по начин, който не е срещан при никое друго съвременно животно, което затруднява учените да разберат как точно са функционирали очите на динозавъра.

"Това е най-странният фосил, който някога съм имал късмета да изучавам", обяснява проф. О'Конър. "Просто обичам начина, по който естествения подбор води до получаването на такива особени форми. Много голям късмет имаме и че този фосил е оцелял, за да бъде открит 99 милиона години по-късно."

Тъй като от новия екземпляр е запазен само череп, как е свързан с птиците не е ясно. Някои особености на черепа са като при динозаврите, докато други са като на развитите птици. Учените смятат, че забележителните черти на новия вид може да са еволюирали или заради смаляването на размера, или като специализация към определен начин на живот.

Челюстта на динозавъра има изненадващо голям брой зъби. Това предполага, че въпреки малкия си размер, Oculudentavis е бил хищник и се е хранил с насекоми.

Някои меки тъкани също са запазени, заедно с черепа, а по-точно останки от езика на животното, което може да донесе повече информация за биологията му.

Тази находка за пореден път доказва невероятния потенциал на кехлибара да запазва фосили от екземпляри, които иначе не биха оцелели.

Съавторът на изследването д-р Луис Чапе (Dr Luis Chiappe) от Музея за естествена история в Лос Анджелис обяснява:

"Късмет е, че такова малко същество е запазено в кехлибар, тъй като малките, крехки животни не са често срещани във фосилните записи. Това откритие е вълнуващо, защото ни дава идея за малките животни, живели в тропическите гори по времето на динозаврите."

Географското местоположение на находката може да е свързано с процеса на смаляване на тялото, смятат учените. Изолацията често е свързана с развиването на по-малки размери на тялото, особено на острови. Смята се, че кехлибарът от Мианмар е формиран на древен остров.

Източник: BBC - Smallest dinosaur found 'trapped in amber'