25 септември 2017
  •  Говорят медиците

Откриха древна "крилата" змия

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 15 май 2017 в 08:5523000
Реконструкция на Zilantophis schuberti . Автор: Стивън Ясински (Steven Jasinski)

Учени от Пенсилвания описаха нов вид змии, живели преди 5 милиона години, които бележат важен преходен момент в еволюционната история на змиите, съобщи ScienceDaily.

Резултатите от работата са представени в списание Journal of Herpetology

Вкаменелостите на древната змия са намерени на територията на щата Тенеси. Водещият автор Стивън Джасински (Steven Jasinski) и колегите му внимателно изследват стотици тъмни, минерално оцветени фосили на змия. В крайна сметка, най-голямата изненада е било откриването на прешлени, които не отговарят на нито един от всички известни видове змия, съвременни или изчезнали.

Палеонтолозите наричат новия род и вид Zilantophis schuberti.

Zilantophis споделят местообитание с разнообразен набор от животни, включително много близки роднини на съвременните видове. Този череп на тапир е един от примерите, открити на същата площадка. Снимка: University of Pennsilvania

Прешлените на древната змия имат от двете си страни широки крилообразни издатини. Според палеонтолозите, най-вероятно там змията е вмъквала мускулите си на гърба. Тези особенности са вдъхновили учените да я назоват крилата змия.

Подобни змии има в не една митология.

Египетският бог-крилата змия Мехен.

Змия е малка - 30-40 см дълга. Най-вероятно влечугото е живяло в горския подлес. Според изследователите змията се е хранела с малки рибки или насекоми. Тя е твърде малка, за да може да поглъща гризачи.

Zilantophis schuberti. Снимка: University of Pennsilvania

Въз основа на спецификите на прешлените, този нов вид се смята за най-тясно свързан със семейство смокообразни - с Pantherophis и Lampropeltis - двата вида относително често срещани в Северна Америка и днес.