Откриха един от най-симетричните Айнщайнови пръстени

Наука ОFFNews Последна промяна на 02 юни 2016 в 16:38 3400 0

Кредит DECam camera on the Blanco 4m telescope at the Cerro Tololo Observatory in Chile

IAC J010127-334319 или "Канарския пръстен на Айнщайн"

Международен екип от астрономи обявиха откриването на един от най-симетрични пръстени на Айнщайн - явление, свързано с гравитационната леща, информира в прессъобщение Канарският астрофизически институт (Instituto de Astrofísica de Canarias - IAC).

Според учените ъгловото разстояние между галактиките, образуващи пръстена, не надвишава 0,2 дъгови секунди. В чест на телескопа, с помощта на което е потвърдено от откриването, обектът е наречен "Канарски Айнщайнов пръстен".

Изследването е публикувано в списание Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Пръстенът случайно е открит от Маргерита Бетинели (Margherita Bettinelli) от IAC. Докато Бетинели е проучвала данни от инструмента Dark Energy Camera (монтиран на 4-метровия телескоп на обсерваторията Серо Тололо), намерила характерното петно. Малко след това откритието на Айнщайновия пръстен е потвърдено от 10-метровия Gran Telescopio Canarias.

Обектът представлява почти пълен пръстен (300 градуса дъга), с диаметър от 4,5 дъгови секунди, което е малко повече от видимия диаметър на Уран и 400 пъти по-малък от видимия диаметър на Луната. Изследователите са анализирали червеното отместване в спектъра на галактиката-източник, която представлява пръстенът и галактиката-леща. Оказало се, че тя се различава точно два пъти. Според съобщението за пресата, разстоянието до галактиката-източник е около 10 милиарда светлинни години, а разстоянието до галактиката-леща - 6 милиарда светлинни години.

Галактиката-източник е сравнително млада, в нея все още протича процес на формиране на звезди. Галактиката-леща е населена предимно от стари звезди и звездообразуването в нея почти е спряло.

Съществуването на Айнщайнови пръстени е едно от последиците на теорията на относителността. Явлението се наблюдава в случаите, когато две галактики са на една линия с наблюдателя - светлината от галактиката-източник, се разпространява във всички посоки, е "пречупена" от гравитацията на галактиката-леща. Първият такъв обект е намерен през 1988 г. Досега са наблюдавани десетки частични Айнщайнови пръстени. В същото време, много от тях не са симетрични, така че откритието на "идеален" пръстен е рядкост.