03 юни 2020

Откриха фосили от най-старата гора в света на почти 400 милиона години

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 03 януари 2020 в 09:1922520
Кореновата система на единия вид дървета - археоптери. Снимка: William E. Stein et al. Current Biology 2019

Най-старата гора на света е открита в щата Ню Йорк, близо до река Хъдсън според публикация в списанието Current Biology.

Фосилизираните останки от корени на гора на 386 милиона години са открити във варовикова кариера. Учените смятат, че много отдавна районът е бил покрит с древна гора. И тя е с около 2 до 3 милиона години по-стара от предишната считана за най-древна гора, открита отново в щата Ню Йорк.

"Изненадващо е да видим растения, за които се смяташе, че имат взаимно изключващи се предпочитания към хабитата, да растат заедно", споделя Крис Бери (Chris Berry) от Университета на Кардиф в Уелс, който е съавтор на изследването.

Когато там е растяла гората част от долината на Хъдсън е била речна делта, което е причината в същата кариера да бъдат открити и фосили на риби.

Всички тези дървета се размножават чрез едноклетъчни спори. В древната гора има три типа дървета - кладоксилопсиди, които са като примитивни папрати без плоските зелени листа; археоптери, които донякъде приличат на съвременните иглолистни, но с плоски зелени листа и един пример за трети, неидентифициран тип дърво.

Кореновите системи, в които се виждат големи основни корени и по-малки разклонения, посочени със стрелки. Кредит: William E. Stein et al. Current Biology 2019

Учените описват, че тази гора разказва много за климатичната история на Земята. Докато растенията развиват дълбоки, богати на въглерод корени, живеещи дълго време, те изтеглят въглеродния диоксид от атмосферата, променяйки драстично състава на земния въздух. Самите растения се превръщат в запази на въглерод.

Тази гора вероятно е изчезнала в следствие на наводнение, смятат изследователите.

Източник: Live Science - The World's Oldest 'Fossil Forest' Was Just Discovered in New York State