Откриха гравитационни вълни от сблъсъци на черна дупка и неутронна звезда. За първи път (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 30 юни 2021 в 07:44 28804 0

Представа на художник за сливането на неутронна звезда и черна дупка. Кредит: Carl Knox/OzGrav/Swinburne University

За първи път учените недвусмислено потвърждават сблъсък на черна дупка и неутронна звезда - съдбоносният момент, когато два екстремни обекта се събират в събитие, което е толкова мощно, че неговите вълни в космоса все още могат да бъдат разпознати милиард години по-късно.

Достатъчно удивително, но това астрономическо откритие е направено не веднъж, а два пъти, както съобщава международен екип от хиляди учени.

В ново проучване, потвърждаващо това първо наблюдение в света на гравитационни вълни в резултат на две отделни сливания на неутронна звезда и черна дупка - всяка регистрирана от астрономите през 10 дни през януари 2020 г.

Учените са наблюдавали десетки сливания на двойки черни дупки и няколко сливания на двойки неутронни звезди. Но сблъсък между черна дупка и неутронна звезда, макар и предсказана от учените, не бе откривана.

"Неутронните звезди, сливащи се с черни дупки, са сред най-екстремните явления във Вселената. Наблюдението на тези сблъсъци отваря нови пътища за изучаване на фундаменталната физика, както и как звездите се раждат, живеят и умират", коментира астрофизикът Рори Смит (Rory Smith) от ARC Центъра за изследване на гравитационни вълни (OzGrav) на Университета Монаш.

На практика едновременното откриване на двете събития - наречени GW200105 и GW200115 - говори за скоростта, с която се развива науката за гравитационните вълни.

Само за половин десетилетие от първото потвърдено откритие на гравитационните вълни изследователите сега са открили такива вълни от десетки събития - общо около 50 отделни случая на черни дупки, които се сблъскват с други черни дупки, или неутронни звезди, сблъскващи се с други неутронни звезди.

Но преди това „смесен“ сблъсък, представляващ сливането на неутронна звезда с черна дупка - обозначавани с NSBH - никога не е бил потвърден, въпреки че преди това учените са улавяли сигнали, които потенциално предполагат такъв сблъсък.

Сега обаче откритието е недвусмислено.

Първото събитие, GW200105, е открито на 5 януари 2020 г., включващо черна дупка (с около девет пъти масата на Слънцето или 8,9 слънчеви маси), която се сблъсква с неутронна звезда с 1,9-слънчева маса.

Този сблъсък се е случил преди около 900 милиона години, въпреки че едва сега сме засекли гравитационните вълни, предизвикани от сливащите се два обекта.

Събитието GW200115, открито на 15 януари 2020 г., е още по-древно, възникнало, когато двойната система NSBH се слива преди около 1 милиард години от сблъсъка на черна дупка с 6 слънчеви маси и неутронна звезда с 1,5 слънчева маса.

„Тези сблъсъци са разтърсили из основи Вселената и ние открихме вълните, изпратени от тях, преравяйки космоса“, обяснява астрофизикът Сюзън Скот (Susan Scott) от Австралийския национален университет (ANU).

"Всеки сблъсък не е просто сближаване на два масивни и плътни обекта. Наистина е като чудовище черна дупка, която поглъща цял спътника си неутронна звезда".

Предполага се, че тези двойни системи съществуват от десетилетия, но никога преди това не са били наблюдавани. Сега, благодарение на откриването на гравитационните вълни от техните сблъсъци, знаем, че тези двойки съществуват, въпреки че все още остават много въпроси.

„Но все още има толкова много неща, които не знаем за неутронните звезди и черните дупки - колко малки или големи могат да бъдат, колко бързо могат да се въртят, как се обединяват в партньорство за сливане. С бъдещите данни за гравитационните вълни ще имаме статистически данни, които да отговорят на тези въпроси и в крайна сметка да научим как се създават най-екстремните обекти в нашата Вселена", коментира астрономът Мая Фишбах (Maya Fishbach) от Северозападния университет.

Справка: Observation of Gravitational Waves from Two Neutron Star–Black Hole Coalescences