Откриха как да програмират хетеро- и хомосексуални деца

Скоро в Китай: Генно редактиране за определяне сексуалната ориентация на бъдещото дете

НаукаOFFNews Последна промяна на 14 ноември 2018 в 00:26 16311 1

Илюстрация: Preimplantation-Genetic-Diagnosis-Market

Всички проблеми, загадки и страсти около човешката сексуална ориентация и идентичност могат постепенно да изчезнат. Науката има вече инструмент за това.

Едно скорошно изследване на Genome-wide Association Study (GWAS) предостави нови прозрения за биологичната същност на сексуалната ориентация. Те могат дори да доведат до безпрецедентен контрол, даден на бъдещите родители при решаването на сексуалните предпочитания на бъдещите им деца.

През октомври генетикът Андреа Гана (Andrea Ganna) и неговият екип от Broad Institute съобщиха, че техният преглед на маркерите в целия геном на повече от 493 000 участници в тестовете идентифицира 4 значими локуса* за хомосексуално поведение и още много локуси за броя на сексуалните партньори при хетеросексуално поведение.

*В биологията локус означава определено местоположение в една хромозома, например на даден ген или на даден биомаркер.

Тези резултати доведоха изследователите до оценката, че 8-20% от вариациите в нехетеросексуалното поведение могат да се припишат на обикновени генетични вариации, намерени в това проучване. Някои от тези гени показват любопитно припокриване с други, които влияят върху биологичните процеси, като например обонянието и производството на хормони, което подсказва за сложните взаимовръзки между сексуалните предпочитания и други фенотипове. Предишни проучвания на близнаци и фамилии вече са показали, че 40% от сексуалната ни ориентация е генетично наследствена.

Значението на тези резултати не е в потвърждението на генетично наследствения компонент на хомосексуалността, а по-скоро  идентифицирането на някои от специфичните генни варианти. Учените трябва да знаят кои варианти или SNPs (single-nucleotide polymorphisms - еднонуклеотидни полиморфизми) с кои фенотипни черти са свързани, за да използват такива технологии като PGD (preimplantation genetic diagnosis - преимплантационна генетична диагностика) и за редактирането на гени, за да променят генетичния състав на бъдещите деца. Идентифицирането на SNPs, свързани с хомосексуалното поведение, означава, че манипулирането на генетиката на сексуалната ориентация може един ден да стане възможно.

Въпреки че това може да изглежда футуристично, много страни вече се стремят към превръщане на редактирането на гени като инструмент за промяна на човешкия дизайн.

В Япония например се предвижда да се осигури правна основа за редактирането на гени в ембриони още през 2019 г. Заради липсата на закон, който да забранява подбора срещу или за конкретни сексуални предпочитания, става възможно бъдещите родители да могат един ден да избират или променят сексуалните предпочитания на бъдещите си деца.

В Китай, където щедрите държавни инвестиции и ниските бариери за регулация доведоха до процъфтяваща биотехнологична индустрия, има повече от 10 компании за секвенциониране на генома, една от които е Институтът по геномика в Пекин, най-големият в света. Китай се смята за бъдещо средище на авангардни техники за генна терапия, дори и в момента, когато обсъждането на важни етични угризения забавя напредъка в много други страни. Пример за това е очевидният ентусиазъм на китайските фирми за редактиране на гени, като една компания вече подчертава визията си "да направим хората по-красиви и здрави", използвайки тези технологии.

Китайско бебе. Pinterest

В условията на силен прогрес на процедурите PGD (преимплантационна генетична диагностика) и без закони, които пряко забраняват селекцията на сексуалната ориентация, е възможно китайските родители скоро да започнат да решават вероятните сексуални предпочитания на детето си. Последиците от това са дълбоки в културен контекст, тъй като тук хомосексуалността е забранена през по-голямата част от 20-ти век. След легализирането през 1997 г. тя окончателно е премахната от официалния списък с психични заболявания едва през 2001 г. Все още има много табута срещу хомосексуалните и статутът на ЛГБТ културата е полузаконен.

За някои в китайската хомосексуална общност възможността родителите скоро да могат да манипулират генетичната ориентация и да променят ембриона, така че да е по-малко вероятно да се стигне до хомосексуално дете, предизвиква дълбока загриженост.

"Мисля, че тази технология ще накара повече хора да считат хомосексуализма за душевно заболяване", заяви Хари Джу, бивш главен юрисконсулт в китайския LGBT център в Пекин. За Жу няма съмнение, че изборът срещу хомосексуалността, ако се предлага като услуга от индустрията на геномиката на потребителите, ще бъде широко разпространен сред родителите.

Жу не е сигурен дали възможността за избор на сексуална ориентация на бъдещото дете би довела до дискриминация.

Всъщност повишената информираност на обществото за генетичния компонент на хомосексуалността би могла да създаде съчувствие, тъй като ще покаже, че хомосексуалните са такива отчасти заради биологичните си предразположения, а не просто правят "лош избор", както твърдят редица религиозни фундаменталисти.

Дали този вид "генетичен хуманизъм" ще се прояви в Китай? Жу е песимист. "Мисля, че хората се страхуват да бъдат различни", обяснява той, "така че дори ако хората разбират, че хомосексуалността се решава от гени, те вероятно все още ще се противопоставят." Въпреки че откритата дискриминация в Китай срещу хомосексуалните остава рядкост, перспективата за бъдеще, в което такива като него "ще изчезнат" чрез технологията PGD, очевидно е обезпокоителна, но не само за хомосексуалните.

За разлика от американската култура, където страховете от "евгеника" и "елитна генетична класа" все още битуват след експериментите от първата половина на 20-ти век, в Китай нямат такива притеснения. Практиката PGD се прилага широко в цялата страна и това продължава да се ускорява с бързи темпове. С годишен темп на растеж между 60 и 70%, китайската индустрия за разчитане на личния геном вече е преди САЩ и Великобритания и скоро може да стане десетилетия по-напреднала, ако тенденциите продължат с текущия си темп. Макар че заради научните ограничения трябва да минат години преди да може да се предлага на потенциалните родители избор на сексуалните предпочитания на детето им, тези икономически показатели предполагат, че китайският културен климат би могъл да подкрепи този вид генетична модификация, ако бъде пуснат на пазара.

Акциите на най-голямата китайска геномна фирма BGI Genomics Co. се повишиха 17 пъти, откакто бе регистрирана в Шенжен само преди четири месеца. Източник: nanalyze.com

Но дали толерантността към хомосексуалността сред биоетиците и широката общественост в Европа и Северна Америка наистина е релевантна при разглеждането на въздействието на технологиите за редактиране на гени в Китай - страна, която е толкова културно различна?

Съществуват огромни различия в мненията за етиката и генетиката между Изтока и Запада. В Съединените щати политическите и партийни разделения не им пречат да се споразумеят по въпроса за технологиите за редактиране на гени, макар и по много различни причини. Обикновено консерваторите се страхуват да играят на Бог, а либералите са по-фокусирани върху влошаването на неравенството или увреждането на уязвимите малцинствени групи. В Китай, където общественото мнение по въпросите на биоетиката е неясно, все пак изглежда, че господства възгледът за премахване на ограниченията на генетичното усъвършенстване в най-широк смисъл.

Освен това, докато регламентите за скрининг и редактиране на геноми в Китай са сравнително разрешителни, страната по никакъв начин не е "дивия запад" на генотипната персонализация. Например, избирането пол на детето по време на селекцията на ембрионите е незаконно в Китай. Понастоящем клиниките, лицензирани да извършват PGD, нямат право да избират характеристики като височина и интелигентност и са ограничени до здравни проблеми като генетични заболявания или условия на плодовитост. Това не оставя място за избор срещу хомосексуализма в рамките на настоящата регулаторна рамка, въпреки че не се разглежда пряко от закона.

Засега.

В крайна сметка ефектът на тези генни варианти, свързани с хомосексуализма, е по-скоро вероятностен, отколкото определящ, оставяйки като решаващо влиянието на средата, семейството и образованието. Все пак проучването на Ганна показва, че моралната несигурност, свързана със сексуалната ориентация и редактирането на гените, може да се превърне в икономическа и правна реалност през следващите години.

Източник: GENETIC LITERACY PROJECT

Батко

14.11 2018 в 15:36

Една чудесна новина! Най-сетне ще имаме бели, хетеросексуални мъже, които ще се репродуцират чрез генетика. Освен, ако не преценим, че жената е за разплод. Но за какво ни е жена, ако можем и по друг начин? Смятам, че белият хетеросексуален мъж е блян и за китайци, африканци и други генетично пострадали хора.