11 декември 2018
  •  Говорят медиците

Откриха как са се формирали най-големите вулкани в света

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 04 май 2017 в 11:3823080

Едно проучване, проведено от специалисти от Австралийския национален университет (ANU), разреши една 168-годишна загадка  как са се формирали най-големите и най-активни вулкани на Земята - тези в Хавай, съобщи phys.org.

Резултатите от работата са публикувани в списание Nature.

Съществуването на две вериги големи вулкани близо до Хавай е известно на учените още от 1849 г., но причината за възникването им остава неизвестна. Необичайното в тях е, че те, за разлика от повечето вулкани са се образували далеч от границите на тектоничните плочи.

Както установяват авторите на работата, вулканите са се образували при срязване на Тихоокеанската плоча преди три милиона години. Появата на вулканите "в средата" на литосферната плоча е предизвикана от мантийна струя (плюм) - горещ възходящ поток.

"Топлината от ядрото на Земята създава горещи стълбове от разтопена скала, наречени мантийни струи, които се издигат над тектоничните плочи и предизвикват вулканичната активност на повърхността", разказва водещият изследовател Тим Джоунс (Tim Jones) от ANU.

"Мантийните струи са изиграли роля в масовите измирания, създаването на диамантите и разделянето на континентите" - заяви съавторът д-р Родри Дейвис (Rhodri Davies ). И обяснява, че двойката вулканични вериги са се появили, защото посоката на движение на струята е различно от това на литосферната плоча.

Д-р Родри Дейвис и докторантът Тим ​​Джоунс от Изследователската школа за науки за Земята в ANU.

Според учените, в бъдеще, тези движения могат отново да съвпаднат и двете вериги ще се превърнат в един хребет.

Освен това изследователите са открили, че по същото време, преди 3 милиона години, са се формирали две вериги от другата страна на Тихия океан - в Самоа. "В историята на Земята движения на плочите стават непрекъснато, но неравномерно. Поглеждайки по-далеч назад в историята, ще видим, че двойните вериги не са уникално явление. Те съвпадат с други промени в движението на плочите", - заяви Родри Дейвис.

10 декември 2018 в 10:45