17 октомври 2017
  •  Говорят медиците

Откриха липсващия елемент в земното ядро

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 10 януари 2017 в 14:4470110

Ново проучване показа, че освен желязо и никел, във вътрешното ядро на Земята съществува силиций, съобщи BBC Science.

Това изследване на японски учени бе представено на скорошната среща на Американския геофизичен съюз в Сан Франциско.

Изследователите смятат, че са установили естеството на "липсващия елемент" в земното ядро, търсен в продължение на десетилетия, защото се е предполагало, че той съставя значителна част от ядрото на нашата планета след желязо и никел.

Сега чрез пресъздаване в лабораторни условия на високите температури и налягания, намиращи се дълбоко във вътрешността, експериментите показаха, че най-вероятният кандидат е силиций.

Откритието може да ни помогне да разберем по-добре как се е формирала нашата планета.

"Ние смятаме, че силицият е основен елемент - около 5% от масата [на вътрешното ядро ​​на Земята] може да бъде силицият, разтворен в желязо-никелови сплави" - заяви водещият автор Ейджи Отани (Eiji Ohtani) от Университета Тохоку.

Най-вътрешната част на Земята е толкова плътна и гореща, че дори в далечно бъдеще ще бъде непостижима за пряко изследване. Вместо това учените я проучват с помощта на сеизмичните вълни, които преминават през тази област, и регистрирани от другата страна, те могат да разкажат нещо на състава и структурата на сърцето на нашата планета.

Сега се знае, че ядрото се състои основно от желязо, което е около 85% от масата му, и никел - около 10%.

За да изследват от какво са съставени останалите 5% от ядрото, Ейджи Отани и неговия екип, създават сплави от желязо и никел и ги смесват със силиций. Подлагат сместа на огромни налягания и температури, които съществуват във вътрешното ядро и откриват, че резултатът съвпада с данните от проучванията на вътрешността на Земята със сеизмични вълни.

Според проф. Отани е необходима още работа, за да се потвърди наличието на силиция. Той не изключва и наличието на други елементи.