Откриха междузвезден прах на Земята, по-стар от Слънчева система

Това е звездният прах, от който всички сме дошли.

НаукаOFFNews Последна промяна на 13 юни 2018 в 07:08 6347 0

Кредит Hope Ishii/University of Hawaii

Учените твърдят, че са събрали частици по-стари от нашата Слънчева система от горната атмосфера на Земята, отложени там от  комети. Тези фини частици междузвезден прах могат да ни научат как са се формирали планетите и звездите.

Тези космически частици са на възраст поне 4,6 милиарда години и са изминали невероятни разстояния, според анализа на техния химичен състав, разказва ScienceAlert.

Изследването е публикувано в PNAS.

Международният екип учени, извършил това проучване, е уверен, че това са базовите материали, съставящи планетите, които в момента обикалят нашето Слънце. За всеки, който изучава произхода на Вселената, това е фантастично откритие.

"Нашите наблюдения показват, че тези екзотични частици представляват оцелял от времето преди Слънчевата система междузвезден прах, който формира градивните тухлички на планети и звезди", разказва водещият изследовател Хоуп Ишии (Hope Ishii) от Хавайския университет в Маноа.

"Ако имаме на късчета от стартовите материали за образуването на планетите преди 4,6 милиарда години, това ще даде възможност за по-задълбочено разбиране на процесите, които ги формират и ги променят".

Това е рядка възможност да се проучат отблизо материалите, които образуват нашата Слънчева система. Учените смятат, че тя се е формирала от колапса на диска от газообразни облаци около Слънцето, но за тази хипотеза се използват предимно компютърни симулации.

Сега те имат в ръцете си прах, които може би е бил там, когато са се раждали планетите в нашата Слънчева система.

Карта на рентгеновата спектрометрия на зърната. Hope Ishii/University of Hawaii

Аморфният силикат, въглеродът и ледът, които са били в частиците преди милиарди години до голяма степен е заличен или преработен в съвременните планети, а в оригиналната си форма тези вещества сега се намират най-вече в кометите.

Вместо да хващат комета, учените използват проби, събрани от самолет на НАСА, който лети в стратосферата, частици от изгорели комети,  потънали впоследствие в земната атмосфера.

Екипът анализира химичния състав на частиците с помощта на инфрачервени и електронни микроскопи. По-специално, те разглеждат подгрупа от стъклени частици, наречени GEMS (glass with embedded metal and sulfides - стъкло с вградени метал и сулфиди) с размери само на няколкостотин нанометра или около една стотна от дебелината на човешки косъм.

Резултатите показват, че тези зрънца първоначално са били слети заедно в среда, която е студена и богата на радиация. Дори малко количество топлина е била достатъчно да се разкъсат връзките в зрънцата, което предполага, че са се оформили някъде във външната част слънчевата мъглявина - облакът от прах, водород, хелий и други йонизирани газове, от които се е образувала Слънчевата система.

Вероятно някакъв лепкав органичен материал би могъл да е "залепил" тези зрънца заедно и в крайна сметка да се формират планети в студените и пусти времена за Слънчевата система, отбелязват изследователите.

"Наличието на специфични видове органичен въглерод както във вътрешния, така и в външния слой на частиците предполага, че процесът на образуването им е възникнал изцяло при ниски температури", разказва в съобщение на Националната лаборатория "Лорънс Бъркли" един от изследователите Джим Кистон (Jim Ciston).

"Затова тези частици междупланетен прах, оцелели от времето преди формирането на планетите в Слънчевата система дават представа за химията на тези древни градивни елементи".