16 декември 2017
  •  Говорят медиците

Откриха молекула-двигател на живота в атмосферата на спътник на Сатурн

Има ли живот на Титан?

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 юли 2017 в 15:3020523
Снимка: NASA

Международната мисия "Касини-Хюйгенс" откри молекула, която играе важна роля в производството на сложни органични вещества в мъглявата атмосферата на спътника на Сатурн Титан, съобщи Европейската космическа агенция

Титан има дебела атмосфера от азот и метан с най-сложната химия, наблюдава в Слънчевата система. Смята се, че тя е подобна на атмосферата на младата Земя. По този начин, Титан може да се разглежда като лаборатория от планетарен мащаб, в която има възможност да се изучат химичните реакции, изиграли роля в зараждането на живота на Земята и на планетите около други звезди.

В горните слоеве на атмосферата на Титан азотът и метанът са изложени на слънчева светлина и високоенергийните частици от магнитосферата на Сатурн. Тези "бомбардировки" водят до реакции, включващи азот, водород и въглерод, които образуват по-сложни пребиотични съединения.

Тези големи молекули плаващите до долните слоеве на атмосферата, образуване на гъста мъгла на органични аерозоли и учени смятат, евентуално ще достигне повърхността. Но процесът, чрез който прости молекули се трансформира в комплекс органичната химия при по-ниски височини, е трудно да се определи.

Един от изненадващите резултати на мисията "Касини" е откриването на определен тип отрицателно заредените молекули на Титан. Откриването на анионите изненада учените, защото те са силно реактивни и не могат да останат дълго в атмосферата на Титан в "чиста форма", без да се комбинират с други вещества. Тяхното откритие напълно трансформира разбирането за атмосферната на мъгливата луна.

В новото изследване, публикувано в списание Astrophysical Journal Letters, учените идентифицират някои от отрицателно заредените молекули, т. нар. "аниони на въглеродни вериги". Тези линейни молекули се смятат за градивни елементи на по-сложни молекули, а те може да са послужили като основа за най-ранните форми на живот на Земята.

Атмосферната химия на Титан. Източник: ESA

Откритието е направено по време на полета на "Касини" през горните слоеве на атмосферата на Титан на височина 950-1300 км над повърхността.

"Направихме първото еднозначно идентифициране на аниони на въглеродни вериги в атмосферата, което, според нас, е жизненоважен етап за производството на по-големи и по-сложни органични молекули", - коментира Рави Десаи (Ravi Desai), водещ автор на проучването от Университетския колеж в Лондон (Великобритания) ,

Мъглявата атмосфера на Титан. Източник: NASA / JPL / Space Science Institute

Такъв процес вече е открит в междузвездното пространство, но сега учените са го видели в напълно различно място, и той може да бъде универсален механизъм за производство на сложни органични молекули. Въпросът е дали това може да се случи в други азотно-метанови атмосфери, например, на Плутон или Тритон или на екзопланети с подобни свойства?

Въпреки че учените не са намерили "живот", идентифицирането на сложни органични вещества на Титан, комети и в цялата междузвездна среда, ни води до откриването на неговите източници.

И в междузвездите облаци има даже аминокиселини, но никой не твърди, че има живот. Или че всеки момент ще възникне.
Айде мухите отделно, кюфтетата отделно. И науката, и британските учени - също поотделно.
Ае ся преводачът.

Иначе Титан се очертава като сгодно място. Малко парников ефект, малко сенколюбив зарзават и ще стане да се живее там.
Лион