22 март 2019
  •  Говорят медиците

Откриха най-древните доказателства за използването на опиум

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 03 октомври 2018 в 14:0817540
Снимка: University of York

Изследователи от Университета в Йорк (Великобритания) проведоха химичен анализ на древен съд от къснобронзовата епоха и получиха първите надеждни доказателства, че в него се е съхранявал опиум.

Проучването е публикувано в списание Analyst.

Хипотезата, че малките амфори от Кипър, наречени base-ring juglets, са свързани с употребата на опиум, досега се основаваше само на факта, че формата на тези съдове прилича на обърната неотворена макова глава. Сега, благодарение на новото изследване, вече има директни доказателства за това.

Авторите съобщават, че тези малки съдове са широко използвани в периода от 17-ти до 14-ти век пр.н.е. в източното Средиземноморие. Няколко техни образци се съхраняват в Британския музей. Някои от тях са запечатани, което даде възможност на изследователите да намерят останки от материалите, съхранявани в тях.

Опиумният мак е широко търгуван в източната част на Средиземно море. 1650 - 1350 г. University of York

"Намерихме алкалоиди в разградено растително масло. Въпросът е как е използван този опиум? Дали е бил една от съставките на сместа на основата на растителни масла или дали маслото е налято в съда след опиума или нещо друго?”, коментира за сайта на Университета Йорк Рейчъл Смит (Rachel Smith), доктор в университетската катедра по химия.

Има предположение, че в съдовете, съдържащи следи от опиум, се е съхранявало масло от маково семе,  използвано за помади или в парфюми. Може да е имало и символично значение.

"Тези съдове са важни за разкриването на детайли за търговията и културата от този период", заяви проф. Джейн Томас-Оутс (Jane Thomas-Oates), ръководител на изследването.