29 май 2017
  •  Говорят медиците

Откриха най-лекия вид лед

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 16 февруари 2016 в 09:0012470
Снимка: Yingying Huang и Chongqin Zhu, Science Advances, 2016

Изследователи от Университета на Небраска "Линкълн" обосноваха теоретично съществуването на лед, по-лек от всички познати досега. Предсказаният от тях вид е 17-та форма на лед и е с рекордно ниска плътност - малко под 0,6 г/см3.

Резултатите са публикувани в списание Science Advances.

Новата форма на твърда фаза на водата е прогнозирана чрез компютърно моделиране. Нейните естествени аналози се наричат ​​клатрати. Сред тях са и газовите хидрати, които могат да са намерят на дъното на океана и във вечно замръзналите почви.

Според изследването на учените при нормални условия клатрат s-III е кристално съединение, в кухината на кристалната решетка на което е поставена молекула на друго вещество. Но при екстремно ниски температури и отрицателно налягане, се отделят чуждите молекули и клатратът може да съществува под формата на чист лед.

Това ще намали теглото на изходното съединение при запазване на същия обем и в резултат на това, ще намалее плътността му. Така получената нова форма на воден лед s-III ще бъде 17-тата форма на лед и според учените, ще бъде стабилна.

Новата форма на воден лед ще бъде с 25% по-малка плътност от полученото през 2014 г. от европейски учени съединение. Плътността на s-III, според от изчисленията, ще бъде 0,593 г/см3, а обикновеният лед има плътност от 0,917 г/см3.

Експериментално са установени 16 форми на лед. Това многообразие на фазови състояния се обяснява с наличието на лесно преустройващи се водородни връзки. Най леката експериментално получена форма, лед XVI има най-малка плътност - 0.81 грама на кубичен сантиметър.