Откриха най-ранните доказателства за социално поведение при бозайниците от преди 75,5 млн години

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 05 ноември 2020 в 09:18 6154 0

Кредит Lucas Weaver et al. /Nature Ecology and Evolution 2020

Откритият фосилен блок със запазените скелети на бозайници.

От колко време бозайниците са социални същества? Поне от късната креда в ерата на динозаврите, според ново проучване, публикувано в Nature Ecology & Evolution, което връща най-ранните доказателства за поведението от около 10 милиона години.

Изучавайки фосили на малкия гризач Filikomys primaevus (което означава „млада, приятелска мишка“) на около 75,5 милиона години, палеонтолозите откриват доказателства, че за животните са обикаляли и живели на групи.

Не става дума само за възрастни, които отглеждат малките си заедно - в обекта Ег Маунтин в Западна Монтана, САЩ, са открити и възрастни, и по-млади животни, които са избрали да ровят и гнездят заедно, като това са може би едни от първите подобни социални дейности в историята.

„Мисля, че е наистина вълнуващо да видим колко дълбоко са вкоренени социалните взаимодействия при бозайниците“, разказва палеонтологът Люк Уивър (Luke Weaver) от Университета на Вашингтон. "Тъй като хората са социални животни, ние сме склонни да мислим, че социалността по някакъв начин е уникална за нас или поне за близките ни еволюционни роднини, но сега можем да видим, че социалното поведение отива далеч назад в родословното дърво на бозайниците."

"Многотуберкулови са една от най-древните групи бозайници и са изчезнали преди 35 милиона години, но в късната креда те очевидно са си взаимодействали в групи, подобни на тези, които бихме наблюдавали при съвременните земни катерици."

Смята се е, че този вид умишлено социално поведение се е развил след изчезването на динозаврите преди 66 милиона години и главно в клас Плацентни бозайници, към които принадлежат и хората.

Но според новооткритите вкаменелости това не е така - видът на скалите, в които са намерени, доброто състояние на фосилите и чертите, които F. primaevus споделят със съвременните ровещи животни, предполагат, че тези древни същества са били щастливи да се съжителстват заедно.

Изследователите не откриват никакви следи от ухапвания върху фосилите, така че е малко вероятно хищницик да ги е събрал заедно, а ако са били носени от водите на река, тогава нямаше да бъдат толкова пълни, колкото са.

„Тези вкаменелости променят нещата“, смята палеонтологът Грегъри Уилсън Мантила (Gregory Wilson Mantilla). „Като палеонтолози, работещи за възстановяването на биологията на бозайниците от този период, ние обикновено оставаме фокусирани върху отделни зъби и може би челюст, извадена от река, но тук имаме множество, почти пълни черепи и скелети, запазени на точното място където са живеели животните. Вече можем да видим със сигурност как бозайниците наистина са взаимодействали с динозаврите и други животни, живели по това време“.

В наши дни около половината от плацентните бозайници се социализират по този начин, а такова поведение се наблюдава и при някои торбести животни като кенгуруто.

Хората вършат заедно всякакви дейности освен възпроизвеждането и отглеждането на деца, а в еволюционно отношение това поведение може да помогне и за избягване на хищници, споделяне на ресурси и поддържане на топлината през студеното време.

Сега изглежда, че това поведението е започнало много по-рано, отколкото се е предполагало. И въпреки че светът е условията на пандемия и принудителна изолация, това откритие идва да напомни, че ние сме социални животни вътре в нас.

„Беше странно да завърша тази статия точно когато правилата за социална дистанция влизаха в сила - всички ние се опитваме с всички сили да се дистанцираме и изолираме, а аз пиша за това как бозайниците са взаимодействали социално още по времето, когато динозаврите все още обикалят по Земята!", споделя Уивър.

Източник: Science alert - Scientists Just Found The Earliest Evidence of Social Behaviour in Mammals