16 юни 2019
  •  Говорят медиците

Откриха нов вид риба, която диша с бели дробове (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 07 декември 2016 в 15:04128311

Един нов вид от рода Арапайма (Arapaima) - най-големите, уязвими и мистериозни сладководни риби в света - се крие във водите на Амазонка, в югозападната част на Гвиана.

Арапайма може да порасне до 3 метра дължина и 200 килограма тегло, разказва National Geographic.

Оказа се, че те могат да дишат въздух през примитивни бели дробове и предпочитат да живеят в блата с ниско съдържание на кислород.

Eкип, воден от Доналд Сюарт (Donald J. Stewart) е проучил стотици от огромните риби в реките Есекибо и Бранко, които се вливат в Амазонка. Учените тази седмица представиха силни генетични доказателства, че рибата от двете групи не се кръстосва и че те са толкова различни една от друга, че представляват различни видове, тоест, че има нов, неизвестен досега вид апараима, на няколко места в югозападната част на Гвиана.

Арапаймите са слабо проучени, тъй като не се намират лесно и обитават отдалечени и трудно достъпни райони.

Учените от началото и средата на 19-ти век смятаха, че Амазонка е обитавана от няколко различни вида, но през 1868 г. британски учен публикува изследванията си през 1868 г. с аргументи, че всички арапайми принадлежат към един вид с регионални различия.

Тази гледна точка доминираше до 2013 г., когато въз основа на генетични и физически характеристики бе доказано, че има и друг вид. Образец, намерени през 2001 година в щата Амазонас в Бразилия, е наричен Arapaima leptosoma. И сега към родословното дърво на арапаймите се добавя най-малко още един вид.

Арапаймите са застрашени от изчезване, поради замърсяване и унищожаване на местообитанията им и интензивния риболов. Тяхното месо се цени от местните жители, някои я използват за церемонии. Забраната за улов е въведена през 2012 г., но незаконното бракониерството продължава.

Трябва и ние да се научим тогава :))