05 декември 2021

Oткрихa нов вид рогат динозавър

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 21 май 2016 в 11:16 60180
Източник: Ohio University Heritage College of Osteopathic Medicine

Палеонтолози от Университета в Охайо са открили вкаменелости в Юта, които принадлежат на нов вид динозавър, наречрен Machairoceratops cronusi.

Изследването е публикувано в PLoS ONE.

Учените класифицират новооткрития динозавър към семейството на цератопсидите, един от представителите на което е известният Трицератопс -  тревопасен рогат гигант, обитавал преди около 90-70 милиона години Северна Америка.

Останките на Machairoceratops cronusi са открити през 2006 г. на територията на резерват Гранд Старкейс Ескаланте в южната част на щата Юта. Тук са запазени много вкаменелости на фауната на периода Креда: акули, скатове, крокодили, костенурки, динозаври, включително още един вид цератопсиди, съобщава сайтът на Университета.

Machairoceratops cronusi притежава нещо уникално - два рога с необичайна форма, израстнали от задната част на костната му яка. Рогата стърчат нагоре, а след това се извиват напред, а всеки има причудливи канали, простиращи се от основата до върха. За какво са служили тези бразди все още не е ясно, - обяснява водещият автор Ерик Лунд (Eric Lund). Изследователите смятат, че Machairoceratops cronusi е бил дълъг около 6-8 метра и е тежал 1 - 2 тона.

Machairoceratops cronusi са живели преди около 80 - 77 милиона години по време на късната Креда. По това време Северна Америка е била разделена на вътрешно море на две части - западна, Ларамидия (Аляска, Алберта, Монтана и Саскачеван), която от своя страна е разделена на северна и южна (Юта, Колорадо, Ню Мексико, Texas и Мексико), където са намерени фосилите на динозаврите, и източна част - Апалачия.

Преди 100- 66 милиона години вътрешно море е разделяло континента на две части: Ларамидия и Аппалачия. /William A. Cobban and Kevin C. McKinney, USGS / Wikimedia Commons

Цератопсите са семейство тревопасни динозаври, които са живели най-вече в Северна Америка. То се дели на две подсемейства: хасмозаври и центрозаври, към което се отнася и новооткритият динозавър. Представителите на подсемейството се характеризират с носов рог, шипове на шийите плочи по врата и извит клюн.

Трицератопс

Най-известният член на семейството на цератопсите е трицератопсът, живял преди 70 - 65  милиона години. Тези динозаври са имали солидна костна яка и един централен къс рог над ноздрите и още два, дълги около метър, над очите.

Какво е социална екология?
03 декември 2021 в 12:45