Откриха огромно езеро на дълбочина 15 км под вулкан в Андите

Наука ОFFNews Последна промяна на 07 ноември 2016 в 10:00 10200 0

Кредит Oregon State University

Вулканът Утурунку в Андите.

Нашата планета е синя отвън, но и отвътре. Огромен резервоар с вода е открит дълбоко под вулкан в Андите, а вътрешността на Земята може да е осеяна с подобни водни басейни, скрити под други големи вулкани, разказва New Scientist.

Неочакваното откритие на резервоара с вода, смесена частично с разтопена магма, може да помогне да се обясни защо и как се случват изригванията.

Доклад за откритието е публикуван в Earth and Planetary Science Letters.

Учени от Университета в Бристол, водени от Джон Блънди (Jon Blundy), откриват езерото под вулкана Утурунку в Андите, Боливия. Откритието е направено от изследователи, докато изследват аномалия на дълбочина 15 км под спящия вулкан. Аномалията, наречена Алтиплано-Пуна, забавя сеизмичните вълни и провежда електричество, за разлика от магмата, което я заобикаля. В хода на проучването, изследователите вземат проби от камъни, изхвърлени на повърхността при изригването преди 500 хиляди години, и ги поставят във вода. След това учените симулирани условията, които обграждат аномалията, т.е. налягане 30 хиляди пъти по-високо от атмосферното налягане и температура над 1500º С.

"Ние възпроизведохме условията дълбоко в Земята в лаборатория", разказва Блънди.

В хода на експеримента учените открили, че при определено съдържание на вода, електрическата проводимост точно съответства на стойността, измерена в аномалията. "Изчислихме, че съдържанието на водата в тегловни части е от 8 до 10 на сто", съобщи Блънди.

Според изследователите под вулкана съществува такъв обем вода, който съответства на най-големите езера на Земята.

"Това е може би някъде между Горното езеро и езерото Хюрън," обяснява Блънди. "Това е удивително огромно количество".

Релефна топографска карта на централните Анди с вложки, показващи областите на деформация, открити от Pritchard and Simons (2002). Интерферограмите показват местата с активна деформация.

Под други вулкани също са открити аномалии с подобна необяснима проводимост, като например тези във вулканична зона Таупо в Нова Зеландия и вулканът в планината Света Елена в щата Вашингтон, който изригна зрелищно през 1980 г. В недрата на тези вулканични зони вероятно също има скрити резервоари.

"Това проучване хвърля светина върху нови характеристики на дълбоководния цикъл на Земята и ни напомня колко малко знаем за пътя на водата през земната кора и мантийните системи на Земята в геоложки мащаби на времето", коментира Стийв Якобсен (Steve Jacobsen) от Северозападния университет в Еванстън, Илинойс, чийто екип преди това откриха резервоар с вода три пъти обема на всички океани на 700 километра надолу в мантията.

Такива открития внасят все повече доказателства, че съществуват значителни количества вода във вътрешността на Земята, някои от които дори може би са източникът на днешните океани.

Може би точно водата, присъстваща в кората и мантията, която се е събрала в океаните, е направила нашата планета обитаема, вместо да пристигне по-късно с богатите на лед комети или астероиди.

Снимка: Bjørk – National Geographic Wallpapers