Откриха останките на огромен динозавър в Египет, роднина на европейските титанозаври

НаукаOFFNews Последна промяна на 30 януари 2018 в 10:33 9551 0

Реконструкция на външния вид на Mansourasaurus shahinae. Andrew McAfee, Carnegie Museum of Natural History

Изследователи идентифицираха в Египет вкаменелости от нов род и вид титанозавър. Това е шестият вид динозавър, който е открит в Египет.

Находката е описана в Nature Ecology & Evolution.

Динозавърът Mansourasaurus shahinae е живял преди 83-72 милиона години и принадлежи към същата група, която е населявала южна Европа и Източна Азия. M. shahinae хвърля светлина върху еволюцията на динозаврите на различните континенти. Находката потвърждава хипотезата, че гръбначните са се разпространили в Африка и Евразия след отделянето от Африка на Северна и Южна Америка, което е станало преди около 100 милиона години.

Преди около 335 милиона години на планетата се образувал протоконтинента Пангея, който обединява почти цялата суша. Преди около 175 милиона години той започна да се разпада и от него се отделя континентът Гондвана, който обединява Африка, Австралия, Антарктика, Южна Америка, Индийския субконтинент и Мадагаскар. Преди около 150 милиона години Гондвана се раздели на източните и западните части, включващи Африка, Арабия и Южна Америка. Тези континенти, на свой ред, се разделят преди около 100 милиона години.

Към днешна дата съществуват две хипотези, описващи развитието на сухоземната африканска фауна след разделянето на континентите в периода на Горната Креда. Според едната, Африка е била отделена от Европа, така че гръбначните животни са се развивали тук изолирано. Други изследователи предполагат, че животните са мигрирали от Африка в Южна Европа и за това свидетелстват фосилите от периода Горна Креда. Но проблемът е, че в Африка са открити много малко останки на гръбначни от този период, като повечето от откритите са кости в много лошо състояние, които трудно се идентифицират.

Фосилите от новия род и вид титанозаври Mansourasaurus shahinae са открити в оазиса Дахла в северната част на Египет. Те са изследвани от египетски и американски палеонтолози под ръководството на д-р Хешам Салам (Hesham Sallam) от Университета на Мансур. Останките представпяват най-пълният скелет на сухоземно гръбначно от периода Горна Креда, намерени в Африка. Според изследователите титанозавърът е достигал дължина от 8-10 метра и е тежал около седем тона.

Реконструкция на скелета на Mansourasaurus shahinae. Цветни са запазените кости.

Авторите на изследването, построяват филогенетичното дърво и установяват, че най-близките роднини на динозаврите  M.shahinae са родът Lohuecotitan, живели в южната част на Европа, а към същата група се отнасят немегтозаврите от Източна Азия. По този начин, според учените, откритите останки потвърждават хипотезата за миграцията на животните от Африка.

M.shahinae принадлежи към иитанозаврите (Titanosauria), група от огромни завроподи, най-големите сухоземни животни, които някога са живели на планетата. Сред тях са патаготитанът (Patagotitan) и аржентинозавърът (Argentinosaurus), които са обитавали територията на съвременна Южна Америка преди около 100 и 97 милиона години, съответно. Патаготитаните са тежали около 69 тона и са достигали 37 метра дължина. Аржентинозаврите са малко по-малки - с дължина от 22-26 метра и с тегло 60-80 тона.