12 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Откриха "златното чудо" на Гватемала - считан 40 г. за изчезнал саламандър

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 02 ноември 2017 в 11:4539551
Красивото земноводно се крие в планините на Гватемала. Снимка: Carlos Vasquez Almazan

В най-затънтените гори на планините на Гватемала, сред дървета и мъх, се крие невероятно красиво земноводно, изгубено за науката в продължение на 42 години.

Сега изследователи отново откриха черногръбия саламандър на Джексън (Bolitoglossa jacksoni), смятан за изчезнал от 70-те години на миналия век от Обществото за опазване на природата

Невероятно, но откриването на този малко познат саламандър става само няколко месеца след като организацията Global Wildlife Conservation стартира търсенето на изчезнали видове, в което са посочени "25 от най-издирваните" животни и растения, които не са били наблюдавани в продължение на десетилетия. Изследователите се надяват, преравяйки океани, гори, пустини и поляни да преоткрият тези неуловими и често странни същества и да покажат, че все още има надежда за голяма част от дивата природа на планетата.

И заедно с акулата Пондичери, гигантската пчела на Уолъс и дървесното кенгуру на Уондиуой бе този саламандър с прозвището "златното чудо".

Снимка: Carlos Vasquez Almazan

Той е открит за първи път през 1975 г. от Джеръми Джексън и Пол Елиас, докато изследват планините Кучуматанес на Гватемала. Но оттогава не бе забелязан и не поради липса на опити. От 2005 г. кураторът по херпетология в Университета Сан Карлос USAC в Гватемала, Карлос Васкес, прекарва над 3000 часа в продължение на 30 планински експедиции в търсене на тайнствения саламандър. През това време изкрящо жълтото земноводно остава скрито.

По време на тези пътувания обаче Васкес обучава парковите служители да следят за неуловимия саламандър и по-рано този месец един пазач изпраща една снимка на саламандър, който изглежда е млад екземпляр на търсения Bolitoglossa jacksoni.

Откритието е направено на границата на нов резерват, наречен Финка Сан Исидро (Finca San Isidro Amphibian Reserve), създаден с цел да защити "златното чудо", заедно с други два наскоро преоткрити саламандри, намерени от Джаксън и Елиас през 1975 г..

Това откритие вероятно ще помоне на природозащитниците да разширят площта на резервата.

Boa