Откриха звезда, която потъмнява толкова непериодично, че липсва обяснение

НаукаOFFNews Последна промяна на 03 юли 2019 в 08:00 4418 0

Сфера на Дайсън. Да припомним, че една от най-фантастичните версии, която се разгледа в случая със звездата Таби, е свързана с дейността на една хипотетична извънземна цивилизация. Вероятно подобна идея няма да закъснее.

Намери се още една загадъчно потъмняваща звезда и тя не прилича на нито една друга потъмняваща звезда, виждана някога.

Тя се казва EPIC 249706694, двойна звезда, разположена на около 350 светлинни години разстояние от Земята, а астрономите са регистрирали 28 спада в яркостта ѝ. Спадовете на светлината са приблизително едни и същи, но проблемът е, че времето между тях изглежда напълно случайно.

Астрономите, ръководени от Института за астрофизика и космически изследвания Кавли към Масачузетския технологичен институт, са проверили всеки сценарий, който би могъл  правдоподобно да обясни феномена, но вече са се изчерпали.

EPIC 249706694 е проучена във втория етап на мисията за събиране на данни за планети на телескопа „Кеплер”. Ако следите темата, знаете как работи „транзитният метод“ на Кеплер. (вж „5 начина за откриване на чужда планета”)

Телескопът се насочва в една част от небето, записвайки нивата на яркост на звездите в своето зрително поле. Ако на някоя от звездите яркостта намалее, това е знак, че може да preминава екзопланета между нас и звездата.

Но това не е достатъчно. Нужна е и периодичност - т.е. всички спадове да са до еднаква яркост и всички те да се появяват на равни интервали от време. Тази периодичност би показала, че потенциалната планета се движи по обикновена орбита.

Ако спадовете на яркостта се случват редовно и винаги са еднакви, може да се предположи, че този ефект се предизвиква от планета.

Астрономите преди време откриха и друга странна звезда - звездата с „извънземна мегаструктура“, KIC 8462852, която няма нито еднакъв спад на яркостта, нито периодичност, но за нейното необичайно поведение все пак оставя място за няколко обяснения, включително рояк комети и гигантски облак прах.

Но в сегашното ни разбиране за Вселената няма много неща, които да обясняват една звезда със спадове с една и съща крива на яркостта, но без периодичност. Което означава, че EPIC 249706694 е особен случай.

По време на своята 15-та кампания космическият телескоп „Кеплер” събра 87 дни наблюдения на звездата. През това време регистрира 28 спада, като всички, с изключение на два, имат една и съща дълбочина - тоест, количеството светлината, с което звездата става по-бледа.

"Необичайният аспект на тези спадове ... е, че те не показват периодичност, а часът, когато се случват, все едно е произведен от генератор на случайни числа", пишат изследователите в своята статия .

"Ние видяхме не повече от четири събития, които могат да бъдат част от периодична последователност".

Според изчисленията на екипа размерът на обекта, който би произвел такова дълбоко затъмнение, трябва да бъде около два пъти по-голям от Земята за едната звезда и около Юпитер - за другата (EPIC 249706694 е двойна звезда).

Това може да са няколко обекта, но да това да са множество различни планети, които произвеждат една и съща дълбочина на спада на светлината, би било извънредно съвпадение, дори ако липсата на периодичност не изключва това. Дори и излъчващите прах или разпадащи се планети биха имали периодичност.

Другата хипотеза, изследвана от екипа, е наличието на астероиди, които изпускат прах. Те биха могли да произведат случайни интервали от време - но отново ще е необходимо невероятно съвпадение, за да се получат равномерни спадове в яркостта.

Тъй като самите звезди се движат, не всяка планетарна орбита би произвела транзит в случая, когато планетите обикалят около двойка звезди и това може потенциално да намали периодичността. Но след внимателно моделиране, екипът не можа да направи симулация, която да доведе до повече от пет наблюдавани спада.

Също така е невероятно това да е резултат от парчета от акреционен диск, обикалящ на орбита около звездата. Първо тя е твърде стара, за да има толкова голям акреционен диск, а кривите на яркостта са по-близо до тези на планетите, отколкото на натрупвания прах. И отново, би трябвало да има периодичност.

Както отбелязва екипът, "всички транзитни сценарии, които успяхме да измислим, изглежда не са приложими."

Крива на яркостта за EPIC 249706694 (HD 139139) по време на Campaign 15. Горен панел: 87-дневна светлинна крива след филтриране на бавните модулации, дължащи се на звездни петна и тенденции, които са резултат от обработката на данните. Има 28 транзитно-подобни събития, като яркостта спада под нивото на червената хоризонтална линия, която авторите са приели. Долен панел: по-кратък 15-дневен сегмент от кривата на яркостта, съдържащ четири от транзитните събития. Кредит: The Random Transiter – EPIC 249706694/HD 139139, S. Rappaport et al.,  Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, 2019

Една от най-правдоподобните версии е, че причината за спада на яркостта може да се крие в процесите, които се случват в самата звезда, но това определено ще изисква много повече внимание, за да разбере.

"Целта на тази статия е да поднесе този загадъчен обект на вниманието на астрофизичната общност с надеждата, че известно време за наблюдение на по-големите телескопи или такива с висока фотометрична точност, би могло да бъде посветено на неговото изследване, и така може да изникват някои нови идеи, които да обяснят загадъчните спадове в светлинния поток”, пишат изследователите .

Така че може да се включите.

Статията е публикувана в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Източник: Astronomers Found a Star That Dims So Erratically, They Have No Explanation For It