16 юли 2018
  •  Говорят медиците

Открит е най-древния представител на човешкия род

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 05 март 2015 в 08:4227900
Снимка: Brian Villmoare

Американски палеонтолози са открили, че наскоро намерената от тях в Етиопия долна челюст принадлежи на най-древния известен на науката представител на човешкия род - Homo. Възрастта на останките се оценява на 2.8 милиона години. Докладът за откритието е публикуван на 4 март в списание Science, съобщава списание Science Daily.

Откритието е направено в Леди-Герару (Ledi-Geraru)  в Национален парк Аваш, Етиопия още през 2013. Това е лявата част на долна челюст с пет зъба. Датировката на останките, открити в полуразрушени скали, се оказала трудна. Анатомичният анализ на челюст LD 350-1 показал развити функции (симетрични малки молари, правилни пропорции на челюстта), различаващи се от ранните представители на рода Homo от по-маймуноподобните австралопитеки (Australopithecus). Намерената вкаменелост в Леди-Герару показва през какви промени на анатомията са преминали човешките предци само за 200 000 години - когато е живеела Люси (Lucy), известната представителка на Australopithecus afarensis.

"Челюстта от Леди-Герару помогна да се стесни еволюционната пропаст между Australopithecus и ранните членове на рода Homo. Това е отличен пример на вкаменелост от преходен тип, свързана с критично важен период на човешката еволюция", - заяви Уйлям Кембъл (William H. Kimbel) от Университета на щата Аризона (Arizona State University).

Преди 2,8 милиона години, глобалните промени в климата са предизвикали безводието в Африка. Смята се, че този процес е допринесъл за появата на нови видове и изчезването на стари - по-специално, появата на Homo. Учените, също така, са установили, че изкопаемите бозайници, намерени в същите слоеве като челюстта на Леди-Герару, са живяли в по-открит ландшафт от съседите на Люси - в равнини, покрити с малки храсти.

"Очевидно, флората и фауната в Леди-Герару е преминала през период на суша преди около 2.8 милиона години. Все още е твърде рано да се каже, че изменението на климата е довело до появата на рода Homo, за да се направи това, ние се нуждаем от по-богата колекция от вкаменелости на ранни хоминиди и затова ние ще продължим разкопките в района", - казва Кей Рийд (Kaye Reed) от Университета на Аризона.