Открит е най-яркия обект в ранната Вселена, когато са се образували първите звезди

НаукаOFFNews Последна промяна на 10 юли 2018 в 00:04 5961 0

Кредит NASA Goddard

Астрономи регистрираха най-яркия обект, открит някога в ранната Вселена, на 13 милиарда светлинни години - квазар от времето, когато нашата Вселена е била само на 7% от сегашната си възраст, подчертава ScienceAlert.

Квазарите, най-ярките обекти в космоса, се състоят от гигантски черни дупки, които поглъщат материя в центъра на масивните галактики.

Квазарите излъчват предимно радиовълни, които имат най-големите дължини на вълните в електромагнитния спектър, много по-дълги от тези на видимата светлина.

Новооткритият квазар, наречен PSO J352.4034-15.3373, се намира на близо 13 милиарда светлинни години от Земята - което означава, че неговите радиоемисии са пътували в пространството около 13 милиарда години преди да достигнат нашата планета.

Затова PSO J352.4034-15.3373 дава възможност да надникнем в ранните дни на Вселената,  появила се с Големия взрив преди 13.82 милиарда години. А гледки от този род са доста редки, коментират откривателите на квазара, цитирани от Space.com.

"Не са много известните ни силни радиоизлъчватели от младостта на Вселената, а това е най-яркият радио квазар, превъзхождащ другите от тази епоха с порядък [10 пъти]", коментира Едуардо Банадос (Eduardo Bañados) от Научния институт Карнеги във Вашингтон.

Банадос ръководи екипа, който откри PSO J352.4034-15.3373. Последващите наблюдения на Емануел Момджиан (Emmanuel Momjian) от Националната обсерватория за радиоастрономия (National Radio Astronomy Observatory - NRAO), позволяват на астрономите да характеризират квазара и да разпознаят струите от свръхбърза плазма, изхвърляни от екзотичния обект.

Momjian, et al.; B. Saxton (NRAO/AUI/NSF)

Наблюденията с радиотелескопа Very Long Baseline Array (VLBA) показаха разделянето на квазара на три отделни компонента, за които има две възможни интерпретации.

Първата е, че черната дупка е в единия край, а двата други компонента са части от единична струя (джет). Втората е, че черната дупка е в средата, с джетове от двете страни.

Според оптичните телескопи, които показват квазара във видима светлина, позицията на черна дупка се подравнява с един от крайните компоненти - правейки първото тълкуване най-вероятно.

Това означава, че чрез изучаване и анализиране на двете части на джета астрофизиците могат да измерят колко бързо той се разширява.

"Този квазар може да е най-далечният обект, на който можем да измерим скоростта на джета", заяви Момджиан

Тези джетове, чийто материал се движи почти със скоростта на светлината, могат да помогнат на астрономите да разберат по-добре тази отдавнашна епоха, когато са се образували първите звезди във Вселената.

"Джетовете на този квазар може да послужат като важен инструмент за калибриране, който да помогне на бъдещите проекти да проникнат в тъмните векове и може би да разкрият как са се появили най-ранните галактики", заяви Банадос в сайта на NRAO.

Изследването е публикувано в The Astrophysical Journal.