Открит е нов обект след Плутон

НаукаOFFNews Последна промяна на 03 октомври 2018 в 10:28 14669 0

Концепция на художник за обекта в отдалечената част на Слънчевата система Планетата X, която може да оформи орбитите на по-малки отдалечени външни обекти на Слънчевата система като 2015 TG387, открит от екип на Института Карнеги, Кредит: Roberto Molar Candanosa and Scott Sheppard, Carnegie Institution for Science.

Астрономи регистрираха нов обект след Плутон, който е 80 пъти по-далеч от Слънцето, отколкото Земята. Неговата орбита е повлияна от хипотетичната Планета X.

Новият обект е открит от екип астрономи, ръководен от Скот Шепърд (Scott Sheppard) от Института Карнеги във Вашингтон. Небесното тяло се нарича 2015 TG387. Неофициалното име на обекта е "Гоблин" (The Goblin) заради буквите TG в официалното му име и защото е намерен малко преди Хелоуин, съобщава сайтът на Института Карнеги.

Статията, описваща обекта, е представена за публикуване в списание Astronomical Journal.

За това откритие бяха нужни няколко години наблюдения с японския телескоп Subaru, чийто диаметър на огледалото е 8,2 метра. Той се намира в обсерваторията Mauna Kea в Хавай. За пръв път астрономите зърнаха 2015 TG387 през октомври 2015 г. Останалите наблюдения са за определяне на орбитата на обекта.

2015 TG387 се намира на разстояние от 80 астрономически единици (AU) от Слънцето или около 12 милиарда километра. Плутон, например, е 34 астрономически единици, отдалечени от нашата звезда, което е два пъти по-малко. Това обаче не е рекорд за Слънчевата система - орбитата на най-далечния обект, с изключение на кометите с дълъг период, планетата джудже Седна в най-отдалечената си точка от Слънцето достига около 960 астрономически единици.

Орбитата на новия обект е също издължена като на Седна. В перихелия, т.е. точката, в която е най-близо до Слънцето, 2015 TG387 е отдалечен на 65 астрономически единици. Това небесно тяло никога не се доближава до големите планети на Слънчевата система - Юпитер и Нептун - и те не оказват забележимо гравитационно влияние върху орбитата му.

Сравнение на 2015 TG387 на разстояние 65 AU с известните планети на Слънчевата система. Сатурн може да се види на 10 AU и Земята, разбира се, на 1 AU, тъй като измерването се определя като разстоянието между Слънцето и нашата планета. Илюстрация на Roberto Molar Candanosa and Scott Sheppard, Carnegie Institution for Science.

Заедно със Седна и обекта 2012 VP113 - 2015 TG387 принадлежи към изолирана група членове на Слънчевата система, което ги прави изключително интересни за проучване, опитвайки се да разберем какво се случва почти на самия край на Слънчевата система.

2012 VP113 е открит също от Шепърд през 2014 г. Това откритие помогна на астрономите да намерят модел в природата на движението на толкова отдалечени обекти от Слънчевата система, което пък позволи да се установи гравитационното влияние на неизвестна планета, няколко пъти по-голяма от Земята. Това е хипотетичната планета, наречена Планета Х.

Орбитата на Гоблин също потвърждава хипотезата за наличието на Планетата Х.

Илюстрация на Roberto Molar Candanosa and Scott Sheppard, Carnegie Institution for Science..

Учените предполагат, че може да има хиляди такива малки тела в периферията на Слънчевата система, но далечните разстояния, на които се намират, затрудняват намирането им. 2015 TG387 е невидим за астрономите в почти на 99% от орбитата си. Сега забелязват обекта само защото е е в момента е разположен най-близо до Слънцето. Периодът на обиколката на Гоблин около Слънцето е 40 хиляди години.